ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…
02166530052

ترومپت

من به صدای نواختن سولوی ترومپت گوش می دهم تا زمانی که به آن صدا تبدیل شوم. Joy Harjo

ترومپت


ترومپت یک ساز بادی – برنجی و از دسته ی سازهای انتقالی است.  گروه ترومپت از ترومپت پیکولو با بالاترین رجیستر در خانواده ی سازهای  برنجی، تا ترومپت باس که یک اکتاو زیر ترومپت استاندارد  B♭ یا C قرار دارد، متغیر است.

سازهای شیپور مانند از 1500 سال قبل از میلاد مسیح در جنگها و شکار برای فرستادن علامت و هشدار کاربرد داشتند. اولین ترومپت ها نیز به جای موسیقی به معنای امروزی، ابزارهای علامت دهی بودند که برای اهداف نظامی یا مذهبی استفاده می شدند.

اما استفاده از آنها به عنوان آلات موسیقی به اواخر قرن چهاردهم یا اوایل قرن پانزدهم بر می گردد.

از اواخر قرن پانزدهم، ترومپت ها عمدتاً از لوله های برنجی ساخته شده اند که معمولاً دو بار به شکل مستطیلی خم می شوند.

برای نواختن ترومپت، نوازنده با لبهای تقریبا بسته هوا را با صدایی شبیه وزوز به داخل ساز می دمد که باعث ایجاد ارتعاش درموج ایستاده در لوله داخل ساز می شود. نوازنده می تواند با تغییر دیافراگم و کشش لب، گام صدایی مورد نظر را از میان طیفی از تون ها یا هارمونیک ها انتخاب کند.

دهانه ساز دارای لبه ای مدور است که محیطی راحت برای لرزش لب ها فراهم می کند.دقیقاً در پشت لبه، فنجان قرار دارد که هوا را به یک دهانه بسیار کوچکتر (منفذ پشتی یا ساقه) هدایت می کند که کمی باریک تر می شود تا با قطر لوله سربی ترومپت مطابقت داشته باشد. ابعاد این قسمت‌های دهانه بر تون یا کیفیت صدا، سهولت پخش صدا و راحتی نوازنده تأثیر می‌گذارد. به طور کلی، هرچه فنجان عریض‌تر و عمیق‌تر باشد، تون و صدا عمیق‌تر می‌شود

ترومپت های اولیه ابزاری برای تغییر طول لوله ارائه نمی کردند، در حالی که ترومپت های مدرن دارای سه (یا به ندرت چهار) کلید هستند که هر کدام از این کلیدها هنگام درگیر شدن طول لوله را افزایش می دهند و در نتیجه فرکانس را پایین می آورند.

کلید اول یک پرده کامل (دو نیم‌تون)،  کلید دوم نیم پرده (یک نیم‌تون)، و کلید سوم یک و نیم پرده (سه و نیم‌تون) صدای ساز را پایین می آورد. داشتن سه کلید، هشت ترکیب احتمالی دریچه ها (شامل “هیچ”) را فراهم می کند، اما تنها هفت طول لوله متفاوت را فراهم می کند، زیرا دریچه سوم به تنهایی در اصل همان طول لوله را با ترکیب 1-2 می دهد. (در عمل اغلب یک تفاوت جزئی طراحی شده بین «1–2» و «3» وجود دارد، و در آن صورت نوازندگان ترومپت جایگزینی را انتخاب می‌کنند که بهترین تنظیم را برای نت خاصی که نواخته می‌شود فراهم کند.) هنگامی که دریچه چهارم وجود دارد، مانند برخی از ترومپت‌های پیکولو، معمولاً فرکانس را یک چهارم کامل پایین می‌آورد (پنج نیم‌تون). استفاده از این دریچه‌ها به صورت مجزا و ترکیبی، ساز را کاملاً کروماتیک می‌کند، یعنی می‌تواند تمام دوازده آهنگ کلاسیک را اجرا کند.

اکثر ترومپت ها دارای دریچه هایی از نوع پیستونی هستند، در حالی که برخی از آنها از نوع چرخشی هستند. استفاده از ترومپت با سوپاپ چرخشی در محیط های ارکستر (مخصوصاً در ارکسترهای سبک آلمانی) رایج تر است.

گام ترومپت را می توان با استفاده از تنظیم اسلاید تغییر داد. بیرون کشیدن اسلاید گام را پایین می آورد و فشار دادن آن به داخل گام را بالا می برد.

نمایش

ترومپت استاندارد: رایج ترین نوع آن ترومپت B♭ است، اما ترومپت های A، C، D، E♭، E، F و G نیز موجود است. ترومپت C بیشتر در نوازندگی ارکسترال آمریکایی رایج است و در کنار ترومپت B♭ استفاده می شود.

نوازندگان ترومپت ارکستر در جابجایی کلیدهای موسیقی در هنگام اجرا مهارت دارند و اغلب موسیقی نوشته شده برای ترومپت A، B♭، D، E♭، E، یا F را روی ترومپت C یا B♭ می نوازند.

ترومپت پیکولو در B: با لوله های قابل تعویض برای کوک کردن ساز به B♭ (کوتاه تر) یا A (طولانی تر).به کوچکترین ترومپت ها ترومپت پیکولو می گویند. متداول‌ترین مدل‌ها برای نوازندگی در هر دوکلید B♭ و A که با لوله‌های سربی مجزا برای هر کلید ساخته شده‌اند. طول لوله در ترومپت پیکولو B♭ نصف طول یک ترومپت استاندارد B♭ است. ترومپت های پیکولو در G، F و C نیز تولید می شوند، اما کمتر رایج هستند.بسیاری از نوازندگان از یک دهانه کوچکتر روی ترومپت پیکولو استفاده می کنند که به تکنیک تولید صدای متفاوتی از ترومپت B♭ نیاز دارد و می تواند استقامت را محدود کند.تقریباً همه ترومپت‌های پیکولو به جای سه دریچه، چهار دریچه دارند.دریچه چهارم معمولاً گام را به اندازه یک چهارم پایین می‌آورد، برخی از نت‌های پایین‌تر را در دسترس قرار می‌دهد و برای تریل‌های خاص انگشت‌گذاری جایگزین ایجاد می‌کند. موریس آندره، هاکان هاردنبرگر، دیوید میسون، و وینتون مارسالیس از نوازندگان معروف ترومپت هستند که به خاطر مهارتشان در ترومپت پیکولو شهرت دارند.

ترومپت سوپرانو (C با کلیدهای چرخشی):

ترومپت‌هایی که در کلید G پایین قرار می‌گیرند (پس از جدایی آن‌ها از شیپورهای نظامی) سوپرانو یا سوپرانوباگل نیز نامیده می‌شوند. سوپرانوها که به طور سنتی در بدنه درام و باگل استفاده می‌شوند، از کلیدهای چرخشی یا دریچه‌های پیستونی استفاده می‌کنند.

ترومپت باس:

در همان گام ترومبون است و معمولا توسط نوازندگان ترومبون نواخته می شود.اگرچه موسیقی آن با کلید سل  نوشته شده است. اکثر ترومپت‌های باس در دو گام C یا B♭ نواخته می‌شوند. ترومپت باس C یک اکتاو کمتر از نت نوشته شده به صدا در می آید، و باس B♭ یک نهم اصلی (B♭) کمتر به صدا در می آید، که باعث می شود نوازندگی هر دوی آن ها با جابجایی نت ها همراه باشد.

نمایش

ترومپت شما یک سرمایه گذاری بزرگ است و مطمئنا می خواهید که برای مدت طولانی ویژگیهای اولیه اش را حفظ کند. مراقبت و نگهداری نادرست (یا عدم وجود آن) می تواند منجر به مواردی مانند خوردگی، چسبیدن دریچه ها و اسلایدها  و تجمع دوده و آشغال شود که عمر ترومپت شما را کوتاه می کند و احتمال تعمیر پرهزینه را افزایش می دهد. این دستورالعمل ها را دنبال کنید تا ترومپت خود را برای سالهای آینده سالم و عالی نگه دارید.

مراقبت روزانه: سه کار مهم وجود دارد که باید هر روز هنگام نواختن ترومپت انجام دهید. این سه کار ساده تاثیر بسیار زیادی برای سلامت ساز شما دارند. هر روز قبل از نواختن دریچه ها را روغن کاری کنید، بعد از پایان نوازندگی رطوبتی را که در حین تمرین جمع شده است خالی کنید و ترومپت خود را با یک پارچه میکروفایبر تمیز کنید و سپس داخل کیس قرار دهید.

هنگام قرار دادن قطعه دهانی از نیروی زیادی استفاده نکنید. انجام این کار احتمالاً منجر به گیر کردن آن می شود و بیرون آمدن آن می تواند مشکل باشد. اگر با چنین موقعیت ناخوشایندی مواجه شدید، از وسایل خانگی استفاده نکنید! بلکه از ابزار مخصوص بیرون کشیدن قمیش استفاده کنید، فقط آن را روی قمیش قرار دهید و کمی بچرخانید.

با ترومپت خود با احتیاط برخورد کنید. برخورد با اجسام سخت می تواند باعث فرورفتگی شود. این اتفاق نه تنها برظاهر ساز شما تاثیر می کذارد، بلکه اگر در یک منطقه بحرانی ایجاد شود، باید ساز خود را برای تعمیر ارسال کنید. به عنوان مثال، اگر انتهای لوله سربی در جایی که قمیش خود را وارد می کنید، فرو رفتگی ایجاد شود، ممکن است نتوانید قمیش را وارد کنید.

اقلامی را که برای قرار دادن در جعبه ی ساز طراحی نشده اند، مانند سی دی ، کتاب و .. را در جعبه قرار ندهید. این وسایل می توانند باعث آسیب به ساز شوند.

مراقبت هفتگی: هفته ای یک بار به مراقبت عمیق از ترومپت خود بپردازید. برخی موارد عبارتند از: روغن کاری اسلاید، تمیز کردن کامل کلیدها و نظافت داخل ترومپت و قسمت دهانه. اطمینان حاصل کنید که از گریس/روغن صحیح در قسمت مناسب استفاده کنید.

تمیز کردن قسمت داخلی دهانی و لوله سربی بسیار مهم است زیرا کثیفی می تواند واقعاً بر روی صدا تأثیر بگذارد و ممکن است در دراز مدت باعث آسیب شود.

برای تمیز کردن قمیش، آن را در مقداری آب گرم و مایع شوینده قرار دهید و از برس مخصوص برای تمیز کردن داخل آن استفاده کنید.

برای لوله سربی، اولین دریچه اسلاید را بردارید و برس تمیز کننده ماری شکل ترومپت را در آب گرم و صابون فرو کنید. سپس آن را چند بار از لوله سربی عبور دهید و بگذارید خشک شود.

اسلایدهای تنظیم را بردارید، سپس آنها را پاک کنید تا هر گونه چربی قدیمی پاک شود. این امر به ویژه در صورتی که برند دیگری را امتحان می‌کنید مهم است، زیرا ترکیبات گریس و ویسکوزیته می‌تواند بین شرکت‌ها متفاوت باشد.

مقدار کمی از روغن را روی انگشت خود قرار دهید و آن را به اطراف نوک اسلاید بمالید. سپس در حالی که کلید مربوطه را پایین نگه داشته اید، اسلاید را به داخل و خارج ببرید تا گریس به طور مساوی در سرتاسر اسلاید پخش شود.

علاوه بر آنکه باید روزانه دریچه ها را روغن کاری کنید، باید آنها را به طور کامل تمیز کرده و هفته ای یک بار مجددا روغن کاری کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از یک پارچه تمیز، نرم و بدون پرز برای پاک کردن کلیدها و پاک کردن روغن دریچه ها استفاده کنید. پس از آن، فرآیند معمول روغن کاری دریچه ها را طی کنید.

در صورت مشاهده هرگونه تجمع کثیفی ، از برس پوشش دریچه برای جدا کردن آن استفاده کنید. سپس در مرحله بعد، یک پارچه تمیز، نرم و بدون پرز را از طریق نوک میله تمیز کننده پوشش دریچه وارد کنید و آن را از داخل محفظه کلید عبور دهید.

مراقبت ماهانه:

باید ماهی یک بار ترومپت را کاملا شستشو دهید. برای شستن و خشک کردن قطعات باید آن را با دقت از هم جدا کنید، بنابراین چند پارچه تمیز، نرم و بدون پرز در دسترس داشته باشید! توصیه می کنیم قطعات را در ظرفی قرار دهید تا در طول فرآیند تمیز کردن، هیچ یک از آنها گم نشوند و بعد از اینکه آنها را تمیز کردید، آنها را روی یک حوله تمیز و خشک قرار دهید.

کلیدها را به خوبی تمیز کنید. تمامی قطعات به جز فنر و پد داخل لوله در فرایند شست و شو قرار می گیرند. مطمئن شوید که آنها را جدا می کنید.خیس شدن پد می تواند بر شکل و کارایی لوله تاثیر بگذارد و اگر فنر خیس شود به احتمال زیاد از بین خواهد رفت.

بعد از جدا کردن قطعات وان حمام یا یک ظرف بزرگ را از آب گرم ( نه داغ و نه سرد) پر کنید و مایع شوینده را به آب اضافه کنید. یک حوله در کف وان یا ظرف گذاشته تا به ساز در اثر ضربه آسیب نرسد. تمامی قطعات را به مدت 20 دقیقه در محلول آب و شوینده قرار دهید. داخل لوله ها به خصوص قسمتی که به دهان نزدیکتر است را با برس ماری شکل تمیز کنید. همچنین قسمتهای مربوط به اتصالات قطعات نیازمند توجه بیشتری است. وقتی کار برس کشی به پایان رسید، قسمتهای خارجی ساز را با یک دستمال لطیف به آرامی تمیز کنید. بعد از آن تمام قطعات را مجددا آبکشی کنید، آنها را بتکانید تا آب اضافی خارج شود و به مدت چند ساعت روی یک حوله ی نرم در برابر نور قرار دهید تا کاملا خشک شوند. سپس تمامی قطعات از جمله پد و فنرها را در جای خود قرار دهید. لوله ها و ورودی ها را طبق روش گفته شده روغنکاری کنید. روی رزوه های درپوش کلید ها به اندازه ی یک نقطه روغن قرار دهید تا گیر نکنند هرگز از چسب برای اتصال قطعات استفاده نکنید زیرا مانع کارایی صحیح آنها را می شود. بعد از اتصال تمام قطعات ترومپت شما آماده ی نواختن است.

نمایش
Doc Severinsen plays A NIGHT IN TUNISIA at CancerBlows 2015

آموزشگاه ترومپت آوای ماهان

آموزشگاه موسیقی آوای ماهان مجموعه ای است فرهنگی و هنری متشکل از کادر مجرب و به روز از اساتید و نوازندگان که همگی دارای سوابق قابل توجه فعالیت در ارکسترهای مطرح ایران (همچون ارکستر سمفونیک و ارکسترهای راک، پاپ و جز) و تدریس هستند با بهره گیری از فضا و امکانات آموزشی مناسب شامل سازهای آکوستیک و الکترونیک، کلاسها و سالن تمرین مجهز، در کنار کادر اداری دقیق و مجرب که در زمینه ی برگزاری کلاسهای موسیقی، رویدادها و کارگاههای پژوهشی و آموزشی، کنسرت های هنرجویی و حرفه ای و تولید آثار موسیقایی فعالیت می کند.  توجه اصلی ما در مجموعه آوای ماهان بر کیفیت آموزش در زمینه های درک و شناخت موسیقی، پیشبرد تکنیک، علاقمندسازی هنرجویان و خدمات دقیق و منظم به اساتید و هنرجویان در چیدمان و برگزاری کلاسها و رویدادهای مرتبط است. گروه کُر آوای ماهان از حرفه ای ترین گروههای کُر فعال کشور است که همواره در سالنهای مهم کشور، جشنواره های داخلی و خارجی و مسابقات متعدد شرکت داشته و افتخارات گوناگون کسب کرده است. همچنین پروژه های مختلفی در زمینه ی تنظیم موسیقی و آهنگسازی برای نمایش، آثار موسیقی کلاسیک و پاپ در این مجموعه به انجام رسیده و در مواردی توسط اساتید و یا هنرجویان به اجرا یا ضبط رسیده است.

همکاری با اساتید مجرب و به روز

فضای آموزشی و امکانات مناسب

افتخارات متعدد آوای ماهان، اساتید و هنرجویان

برگزاری کنسرت های هنرجویی و حرفه‌ای

ارکستر، گروه کُر و تمرینهای جمعی

تنوع کلاسها و ورکشاپهای حضوری و آنلاین

سوالات متداول

برای تهیه ی این ساز چقدر باید هزینه کنم و از کجا می توان آن را تهیه کرد؟
با مشاوره ی رایگان استاد می توانید در مورد سازهای موجود در بازار و ساز مناسب خودتان اطلاعات کسب کنید. بهتر است ساز را از فروشندگان تخصصی سازهای زهی آرشه ای تهیه کنید
نوازندگان این ساز امکان مشارکت در چه ارکسترها و برنامه هایی خواهند داشت؟

همکاری در ارکسترهای کلاسیک و پاپ، نوازندگی در آنسامبل های کوچک مانند کوارتت ها، ضبط استودیویی، اجرا در موسیقی تئاترها، تدریس

آیا می توانم با کلاسهای آنلاین این ساز را یاد بگیرم؟

بهتر است که شروع یادگیری ساز بصورت حضوری باشد تا معلم بتواند در مورد اکول نوازندگی (یعنی نحوه ی نشستن درست، گرفتن ساز و آرشه، انگشت گذاری، ...) نکات مهم و اولیه را به هنرجو بگوید و موارد فوق را چک کند، اما به طور کلی حتا برای شروع نیز می توان کلاسهای آنلاین را داشت.

آیا برای کودکان سایزهای کوچکتری از این ساز وجود دارد؟

بله. برای کودکان با توجه به جثه ی آنها سایزهای متفاوتی از ساز در بازار موجود است. سایز ۴/۴ این ساز مناسب افراد بالغ و بزرگسال است و برای کوچکترها سایزهای ۴/۳، ۴/۲، ۴/۱ از این ساز قابل تهیه است

برای تمرین در خانه های آپارتمانی چه راههایی برای کاهش صدای این ساز وجود دارد؟
استفاده از سوردین که روی خرک ساز قرار می گیرد به کاهش ارتعاش و در نتیجه صدای ساز کمک می کند، همچنین قراردادن پارچه ی حوله ای به نحوی که سوراخهای f ساز را بپوشاند باعث کاهش صدای ساز می شود. سازهای الکترونیک سایلنت بدون آمپلی فایر (یا با کمک هدفون) برای تمرین می توانند مورد استفاده قرار گیرند که صدای بسیار کمی دارند

 

آیا پیش نیاز خاصی برای شروع این ساز وجود دارد؟

کودکان کم سن (۴ تا ۷ سال) اگر دوره ی ارف را گذرانده باشند در یادگیری این ساز موفق تر خواهند بود، اما برای بزرگسالان (۸، ۹ سال به بالا) پیش نیازی لازم نیست و تمامی موارد مورد نیاز در طول دوره ی آموزش تدریس خواهد شد

اساتید ترومپت آوای ماهان

چرا آوای ماهان؟

آموزشگاه موسیقی آوای ماهان مجموعه ای است فرهنگی و هنری متشکل از کادر مجرب و به روز از اساتید و نوازندگان که همگی دارای سوابق قابل توجه فعالیت در ارکسترهای مطرح ایران (همچون ارکستر سمفونیک و ارکسترهای راک، پاپ و جز) و تدریس هستند با بهره گیری از فضا و امکانات آموزشی مناسب شامل سازهای آکوستیک و الکترونیک، کلاسها و سالن تمرین مجهز، در کنار کادر اداری دقیق و مجرب که در زمینه ی برگزاری کلاسهای موسیقی، رویدادها و کارگاههای پژوهشی و آموزشی، کنسرت های هنرجویی و حرفه ای و تولید آثار موسیقایی فعالیت می کند.  توجه اصلی ما در مجموعه آوای ماهان بر کیفیت آموزش در زمینه های درک و شناخت موسیقی، پیشبرد تکنیک، علاقمندسازی هنرجویان و خدمات دقیق و منظم به اساتید و هنرجویان در چیدمان و برگزاری کلاسها و رویدادهای مرتبط است. گروه کُر آوای ماهان از حرفه ای ترین گروههای کُر فعال کشور است که همواره در سالنهای مهم کشور، جشنواره های داخلی و خارجی و مسابقات متعدد شرکت داشته و افتخارات گوناگون کسب کرده است. همچنین پروژه های مختلفی در زمینه ی تنظیم موسیقی و آهنگسازی برای نمایش، آثار موسیقی کلاسیک و پاپ در این مجموعه به انجام رسیده و در مواردی توسط اساتید و یا هنرجویان به اجرا یا ضبط رسیده است.کاروپت همچنین با اطلاع رسانی و نشر مقالات و اطلاعات مفید درباره رفتار و نگهداری حیوانات، در راستای بالا بردن فرهنگ درست نگهداری از حیوانات خانگی و نیز حمایت از حیوانات بی سرپرست تلاش می‌کند. پت شاپ ما در کرج بوده و خدمات خود را در سراسر کشور ارائه می‌دهد، امید ما جلب رضایت شما است.

لطفاً نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در راستای ارتقای کیفیت سرویس دهی با ما در میان بگذارید. پیشاپیش از توجه شما کمال تشکر را داریم.

فروشگاه