سلفژ
سلفژ یک فرایند ذهنی است که در نتیجه ی آن هنرجو بر خواندن و نوشتن موسیقی تسلط پیدا میکند.
- آهنگسازی, پیانو, سلفژ
- آواز کلاسیک, سلفژ, صداسازی
- آواز, سلفژ, صداسازی
سلفژ
سلفژ ، علم خواندن نت های موسیقی، یک فرایند ذهنی است که در نتیجه ی آن موزیسین بر خواندن و نوشتن موسیقی تسلط پیدا میکند. درست مانند الفبا و دستورزبان که خواندن و نوشتن را برای ما ممکن می سازد، یادگیری سلفژ نیز خواندن قطعات موسیقی و نوشتن آنها را الف) در مواردی که قصد خواندن یا اجرای یک قطعه ی نگارش شده را داریم ب) در مواردی که می خواهیم قطعه ی موسیقی ای که شنیده ایم را بر روی کاغذ بیاوریم و پ) برای شنیدن صدای یک قطعه ی نوشته شده در ذهن مان ممکن می سازد.
در کلاس سلفژ مهارتهای زیر در هنرجویان پرورش می یابد.
1.مهارت نت خوانی و افزایش سرعت در نت خوانی
با یادگیری این مهارت هنرجو توانایی تشخیص نت بلافاصله بعد از دیدن آن را به دست می آورد.به این مهارت سایت ریدینگ نیز گفته می شود. مدرسان سلفژ با تمرین های سایت ریدینگ سرعت نت خوانی هنرجو را در کلیدهای مختلف شامل کلید سل، کلید فا و کلید دو بالا می برند.
2.درک ریتم و خوانش ریتم
این مهارت به معنای درک درست و اجرای ریتم یک قطعه (ارزش زمانی نتها) با دیدن نتهای آن، یا توانایی درک و نوشتن ریتم پس از شنیدن اجرایی از یک قطعه است.
- مهارت آوازی
پس از شناخت نت باید روی یادگیری ایجاد صدای آن نت مسلط شد. در پرورش این مهارت با کمک ابزارهایی مانند گام، آکورد، فواصل یا جاذبه می توان کوک درست نتها را بصورت ذهنی پیدا کرد. با دستیابی به مهارت های آوازی و ریتم هنرجو توانایی اجرای ملودی را به دست می آورد. همچنین این مهارت شامل جمله بندی و موزیکالیته نیز می شود به این معنا که از نت ها بیان و کاراکتری درست ارائه شود.
- تئوری موسیقی
از ملزوماتی که مدرسان در کنار سلفژ آموزش می دهند تئوری موسیقی و تحلیل است. هنرجو برای ارتباط برقرار کردن با نت ها و توانایی ایجاد صدای آنها، نیاز به دانستن تئوری موسیقی، شناخت فواصل، گام ها و آکوردها دارد تا بعد از آن بتواند با استفاده از مدلهای صوتی تعریف شده بر اساس هرکدام از اینها، صداها را پیدا و اجرا کند.
- دوئت و سینگ اند پلی
مدرسان سلفژ در دوره های بالاتر بعد از پیشرفت هنرجو در مرحله ملودی خوانی و آوازی از طریق روشهایی مثل خواندن دوئت و سینگ اند پلی، برای پیشرفت بیشتر هنرجو استفاده می کنند. دوئت توانایی هنرجو را در ایجاد هماهنگی با خواننده دیگر افزایش می دهد و تطبیق و حفظ سرعت و کوک خواندن و اتکا به شنیدار را تقویت می کند. سینگ اند پلی مرحله ای است که هنرجو همزمان توانایی نواختن با پیانو و خواندن را پیدا میکند و به این ترتیب دید هنرجو روی نت گسترده تر می شود میتواند سه خط مستقل شامل دست چپ و دست راست پیانو و خط آوازی را هم زمان خوانده و اجرا کند.
- دیکته موسیقی
مهارت نوشتن موسیقی بعد ازشنیدن که در مراحل اولیه تک صدایی (مثلا صدای یک ساز مثل فلوت یا یک دست در پیانو) و در مراحل پیشرفته می تواند دوصدایی یا بیشتر(صدای چند ساز به شکل همزمان) باشد. با کسب این مهارت هنرجو توانایی مکتوب کردن انواع موسیقی را خواهد داشت.
چه کسانی به سلفژ نیاز دارند؟ (مخاطبان سلفژ)
دانستن حداقل بخشهایی از سلفژ برای هر موزیسینی لازم است.
یک نوازنده برای اجرای یک قطعه از روی نت به مهارت سایت ریدینگ نیاز دارد. سایت ریدینگ توانایی اجرای نت به محض دیدن آن است که به آن دشیفراژ نیز می گویند.
در ارتباط با آهنگسازان اهمیت شناخت و تسلط بر سلفژ بسیار بیشتر می شود. یک آهنگساز قبل از ساخت آهنگ و نوشتن آن نیاز دارد تا در ذهن خود آن را بشنود و برای انتخاب نت ها تصمیم بگیرد. در نتیجه آهنگسازها چه در زمینه ریتم و چه در زمینه ی شنوایی به سلفژ نیاز دارند. توانایی تبدیل موسیقی به نت و تنظیم آن برای سازهای دیگر یا یک ارکستر با شناخت درست از فواصل و نت ها به دست می آید که تسلط بر سلفژ را به یکی از نیازهای اصلی یک آهنگساز تبدیل می کند.
رهبران ارکستر باید توانایی خواندن و فهمیدن نتهای همه سازهای یک ارکستر را با سرعت بالا داشته باشند. آنها باید در لحظه صدای نت را در ذهنشان بشنوند و بدانند که هر سازقرار است چه چیزی اجرا کند و چه انتظاری از هر کدام از سازها می رود. تسلط بر سلفژ و تئوری موسیقی از نیازهای اولیه ی یک رهبر ارکستر است.
خوانندگان بیشترین نیاز را به سلفژ دارند. خوانندگان برای کوک خواندن، درک درست ریتم و برای اجرای یک قطعه از روی نت، باید بر سلفژ تسلط داشته باشند. در این میان خوانندگان کلاسیک، اپرا و خوانندگان گروه کر وابستگی بسیار بیشتری به سلفژ دارند. نت ها برای این دسته از خوانندگان، توسط آهنگساز نوشته شده و در اختیار آنها قرار می گیرد. خواننده باید بتواند با اصولی که در سلفژ آموخته پارت خود را به درستی اجرا کند.
سلفژ کاملا به ذهن مربوط است اما صداسازی با فیزیک خواننده سر و کار دارد. در واقع در سلفژ مانند یادگیری زبان، الفبا و اصول موسیقی را می آموزیم و صداها را میشناسیم و یاد می گیریم که آنها را تولید کنیم. صداسازی کیفیت صدا را ارتقا می دهد. مربی صداسازی به هنرجو می آموزد که چگونه با تکنیکهایی مثل استفاده درست از بدن، تنفس، پیدا کردن رجیسترها و ..نت های بالا را اجرا کند، از رزونانس ها استفاده کند، انواع تکنیک های آوازی را بکار ببرد و صداهای مختلف را تولید کند. در واقع سلفژ و صداسازی مکمل یکدیگر، اما متفاوت هستند.
روشهای تدریس سلفژ بسیار متنوع است. بعضی از مدرسان تنها با فواصل، سلفژ را آموزش می دهند. این روش ممکن است برای دانشجویان موسیقی مناسب باشد، اما برای کسانی که تازه آموزش موسیقی را آغاز کرده اند، این روش ممکن است کمی پیچیده و دشوار باشد. روش دیگر در تدریس سلفژ، روش جاذبه است که در ایران مبدع آن آقای شریف لطفی است. برخی مدرسین نیز به روش گوشی سلفژ را آموزش می دهند. به این شکل که هنرجو پس از شنیدن ملودی آن را تقلید می کند. این روش باعث می شود که هنرجو اگر با نت جدیدی رو به رو شود قادر به پیدا کردن و اجرای آن نباشد. زیرا فقط توانایی اجرای آنچه که شنیده و تقلید کرده را خواهد داشت. روش دیگر تدریس بر اساس آکوردها و سیستم پایدار و ناپایدار است. این روش نیز ممکن است برای هنرجویان مبتدی کمی گمراه کننده باشد. روش آموزش سلفژ در آموزشگاه آوای ماهان بر اساس به کارگیری ابزارهای گوناگون است. در موقعیت های مختلف و در مواجهه با هر قطعه موسیقی هنرجو بر اساس نیاز تصمیم می گیرد از کدام ابزار یا راه حل برای سریعتر به نتیجه رسیدن استفاده کند. ممکن است در موقعیتی، قوانین مربوط به فواصل، هنرجو را سریعتر و ساده تر به نت مورد نظر برساند و در جایی قواعد گام ها و آکوردها مفیدتر باشد. در دوره ی سلفژ تلاش می شود تا با روشهای ساده هنرجو را سریعتر به مرحله ی ملودی خوانی ساده رساند به شکلی که بتواند روی فواصل گام حرکت کند و در مراحل بعد بر اساس نیاز از آکوردها و پرشهای فواصل استفاده کند و به تدریج توانایی خواندن قطعات پیچیده تر را به دست آورد.
چرا آوای ماهان؟
آموزشگاه موسیقی آوای ماهان مجموعه ای است فرهنگی و هنری متشکل از کادر مجرب و به روز از اساتید و نوازندگان که همگی دارای سوابق قابل توجه فعالیت در ارکسترهای مطرح ایران (همچون ارکستر سمفونیک و ارکسترهای راک، پاپ و جز) و تدریس هستند با بهره گیری از فضا و امکانات آموزشی مناسب شامل سازهای آکوستیک و الکترونیک، کلاسها و سالن تمرین مجهز، در کنار کادر اداری دقیق و مجرب که در زمینه ی برگزاری کلاسهای موسیقی، رویدادها و کارگاههای پژوهشی و آموزشی، کنسرت های هنرجویی و حرفه ای و تولید آثار موسیقایی فعالیت می کند. توجه اصلی ما در مجموعه آوای ماهان بر کیفیت آموزش در زمینه های درک و شناخت موسیقی، پیشبرد تکنیک، علاقمندسازی هنرجویان و خدمات دقیق و منظم به اساتید و هنرجویان در چیدمان و برگزاری کلاسها و رویدادهای مرتبط است. گروه کُر آوای ماهان از حرفه ای ترین گروههای کُر فعال کشور است که همواره در سالنهای مهم کشور، جشنواره های داخلی و خارجی و مسابقات متعدد شرکت داشته و افتخارات گوناگون کسب کرده است. همچنین پروژه های مختلفی در زمینه ی تنظیم موسیقی و آهنگسازی برای نمایش، آثار موسیقی کلاسیک و پاپ در این مجموعه به انجام رسیده و در مواردی توسط اساتید و یا هنرجویان به اجرا یا ضبط رسیده است.
هنرجویان آوای ماهان
سوالات متداول
همکاری در ارکسترهای کلاسیک و پاپ، نوازندگی در آنسامبل های کوچک مانند کوارتت ها، ضبط استودیویی، اجرا در موسیقی تئاترها، تدریس
بهتر است که شروع یادگیری ساز بصورت حضوری باشد تا معلم بتواند در مورد اکول نوازندگی (یعنی نحوه ی نشستن درست، گرفتن ساز و آرشه، انگشت گذاری، ...) نکات مهم و اولیه را به هنرجو بگوید و موارد فوق را چک کند، اما به طور کلی حتا برای شروع نیز می توان کلاسهای آنلاین را داشت.
میزان تمرین مورد نیاز شما بستگی به هدف و جدیت شما در یادگیری این ساز دارد. اما حداقل میزان متوسط تمرین روزی .... ساعت در ۶ ماه اول شروع ساز و روزی .... ساعت در ..... بعدی دوره ی آموزشی است
مدت یادگیری ساز بستگی به میزان تمرین شما دارد، و هرچه مدت آموزش شما بیشتر باشد حرفه ای تر خواهید بود. برای اینکه بتوانید به حداقلی از نوازندگی برسید که بتوانید در جمع یا ارکسترهای آماتور شروع به کار کنید حداقل دو الی سه سال نیاز به تمرین مستمر تحت نظارت استاد دارید
بله. برای کودکان با توجه به جثه ی آنها سایزهای متفاوتی از ساز در بازار موجود است. سایز ۴/۴ این ساز مناسب افراد بالغ و بزرگسال است و برای کوچکترها سایزهای ۴/۳، ۴/۲، ۴/۱ از این ساز قابل تهیه است
کودکان کم سن (۴ تا ۷ سال) اگر دوره ی ارف را گذرانده باشند در یادگیری این ساز موفق تر خواهند بود، اما برای بزرگسالان (۸، ۹ سال به بالا) پیش نیازی لازم نیست و تمامی موارد مورد نیاز در طول دوره ی آموزش تدریس خواهد شد
بهترین سن شروع ساز از حدود ۶، ۷ سالگی هست، اما هنرجویانی از سن ۴، ۵ سال هم شروع کرده و در یادگیری این ساز موفق بوده اند
چرا آوای ماهان؟
آموزشگاه موسیقی آوای ماهان مجموعه ای است فرهنگی و هنری متشکل از کادر مجرب و به روز از اساتید و نوازندگان که همگی دارای سوابق قابل توجه فعالیت در ارکسترهای مطرح ایران (همچون ارکستر سمفونیک و ارکسترهای راک، پاپ و جز) و تدریس هستند با بهره گیری از فضا و امکانات آموزشی مناسب شامل سازهای آکوستیک و الکترونیک، کلاسها و سالن تمرین مجهز، در کنار کادر اداری دقیق و مجرب که در زمینه ی برگزاری کلاسهای موسیقی، رویدادها و کارگاههای پژوهشی و آموزشی، کنسرت های هنرجویی و حرفه ای و تولید آثار موسیقایی فعالیت می کند. توجه اصلی ما در مجموعه آوای ماهان بر کیفیت آموزش در زمینه های درک و شناخت موسیقی، پیشبرد تکنیک، علاقمندسازی هنرجویان و خدمات دقیق و منظم به اساتید و هنرجویان در چیدمان و برگزاری کلاسها و رویدادهای مرتبط است. گروه کُر آوای ماهان از حرفه ای ترین گروههای کُر فعال کشور است که همواره در سالنهای مهم کشور، جشنواره های داخلی و خارجی و مسابقات متعدد شرکت داشته و افتخارات گوناگون کسب کرده است. همچنین پروژه های مختلفی در زمینه ی تنظیم موسیقی و آهنگسازی برای نمایش، آثار موسیقی کلاسیک و پاپ در این مجموعه به انجام رسیده و در مواردی توسط اساتید و یا هنرجویان به اجرا یا ضبط رسیده است.کاروپت همچنین با اطلاع رسانی و نشر مقالات و اطلاعات مفید درباره رفتار و نگهداری حیوانات، در راستای بالا بردن فرهنگ درست نگهداری از حیوانات خانگی و نیز حمایت از حیوانات بی سرپرست تلاش میکند. پت شاپ ما در کرج بوده و خدمات خود را در سراسر کشور ارائه میدهد، امید ما جلب رضایت شما است.
لطفاً نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در راستای ارتقای کیفیت سرویس دهی با ما در میان بگذارید. پیشاپیش از توجه شما کمال تشکر را داریم.