فلوت کليددار
زندگی مثل یک فلوت است، پر از حفره و فضای خالی، اما اگر با دقت روی آن کار کنیم، ملودیهای جادویی خواهد نواخت.
فلوت کلیددار
فلوت از خانواده آلات موسیقی در گروه بادی چوبی است. بر خلاف سازهای بادی چوبی مجرایی، فلوت یک ساز بادی آئروفون یا بدون نی است که صدای خود را از جریان هوا در یک دهانه تولید می کند. در واقع صدا به وسیله سوراخی که در نزدکی دهانه وجود دارد و کوتاه یا بلند کردن لوله ساز به وسیله انگشتان و کلیدها ایجاد می شود.
فلوت ها اولین آلات موسیقی شناخته شده هستند، زیرا نمونه هایی از دوران پارینه سنگی با سوراخ هایی با حفره های دستی یافت شده است. تعدادی فلوت مربوط به حدود 43000 تا 35000 سال پیش در منطقه Swabian Jura آلمان امروزی پیدا شده است. این فلوتها نشان میدهند که یک سنت موسیقی توسعه یافته از ابتداییترین دوره حضور انسان مدرن در اروپا وجود داشته است. در حالی که قدیمیترین فلوتهایی که در حال حاضر شناخته شدهاند در اروپا یافت شدهاند، آسیا نیز سابقه طولانی با این ساز دارد که تا به امروز ادامه دارد. در چین، یک فلوت استخوانی قابل نواختن کشف شد که قدمت آن تقریباً 9000 سال است. قاره آمریکا نیز دارای فرهنگ فلوت باستانی بود، با سازهایی که در کارال، پرو، با قدمت 5000 سال پیش و در لابرادور با قدمت تقریباً 7500 سال پیش یافت شد.
فلوت کلیددار (Western concert flute):
فلوت کلید دار با نام اصلی(Western concert flute) با نامهای (flute Modern) و flute) (Boehm که نام سازنده ی آلمانی آن است نیز شناخته می شود. از خانوادهی سازهای بادی ترانسیورس (transverse) است به این معنی که برای نواختنشون از قسمت جانبی ساز داخل اونها دمیده میشه.
ساخت این فلوت به شکل امروزی به قرن 19 بر میگردد. در طول قرن 18 تا حدود 1850 فلوت یک ساز مخروطی شکل بود که از چوب ساخته می شد. اما زمانیکه آهنگسازها شروع به نوشتن قطعات سمفونی بزرگتر کردند و سالن های کنسرت بزرگتر و بزرگتر شدند. نیاز به شدت صدا و مهارت بیشتر در فلوت احساس شد و Theobad Boehm در نیمه های قرن 19 فلوت به شکل استوانه با متریال فلز را با هدف ایجاد صدای بلند تر و نواختن با سرعت بالاتر اختراع کرد که چیره دستی نوازنده و مهارت او را بسیار بالاتر می برد ، سرعت تغییر صدا را افزایش می دهد و سازی بسیار قویتر از نمونه سنتی خود است.
فلوت باروک، چوبی، ساده و مخروطی شکل بود به این شکل که بدنه ساز به سمت پایین نازکتر می شد و تنها یک کلید داشت و تمام نتها از طریق سوراخها، مجرا و ترکیب انگشتان، ایجاد می شد.
بعد از دوره ی باروک، در اواخر قرن 18 در دوره ی کلاسیک، به مرور کلیدهای بیشتری به فلوت اضافه شد. اولین فلوت ها یک کلید داشتند. فلوت موتزارت بین چهار تا شش کلید و همینطور به تعداد کلیدها اضافه شد تا به دوازده عدد رسید. اما همچنان فلوت ها مخروطی بودند تا پیدایش فلوت مدرن با بدنه فلزی و شکل استوانه ای.
فلوت کلیددار زمانی صدا تولید می کند که جریانی از هوا به سمت حفره ای در ساز هدایت می شود و در حفره ارتعاش هوا ایجاد می شود. جریان هوا یک برنولی یا سیفون ایجاد می کند. این امر باعث تحریک هوای موجود در لوله رزونانس استوانه ای شکل فلوت می شود.
نوازنده فلوت، زیر و بمی صدای تولید شده را با باز کردن و بستن سوراخهای بدنه ساز تغییر میدهد.
در ساخت فلوت کلیددار بالغ بر 150 قطعه استفاده می شود، شامل مجموعه ای از کلیدها، فنرها، پیچ ها، اهرم های نگهدارنده و ساختمان آن از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:
سر فلوت (Head Joint) ، بدنه اصلی (Body) و پای فلوت (Foot Joint)
1.سر فلوت (Head Joint) به قسمتی از ساز گفته میشه که حفره دهانی در آن قرار دارد و انتهای آن بسته است. این قسمت شامل بخشهای حفره ی دهانی، پلیت لب و رایزر، کرون، کرک و پلیت رفلکتیو است.
قسمت سر فلوت بیشترین تاثیر را در کیفیت صدای خروجی دارد و مهمترین قسمت ساز است. حفره ی دهانی همان سوراخی است که نوازنده از طریق آن هوا را به درون ساز می دمد. پلیت لب قسمتی که لبها بر روی آن قرار می گیرند. رایزر اتصال حفره ی دهانی و پلیت لب را فراهم می کند.کلاهکی که انتهای فلوت را می پوشاند نیز کرون نام دارد که کرک و پلیت رفلکتیو به آن متصل شده اند. کرک یا چوب پنبه انتهای ساز را بسته نگه می دارد. این قسمت از جنس پلاستیک هم ساخته می شود. پلیت رفلکتیو وظیفه بازگشت صدا به انتهای ساز است.
2. بدنه اصلی (Body) طولانی ترین قسمت ساز است و بیشتر کلیدها روی آن قرار دارد.
3.پای فلوت (Foot Joint) قسمتی که انتهای فلوت قرار گرفته و در دو نوع سی(Foot Joint C) و دو (Foot Joint B) ساخته می شود.
فلوت کلیددار در بسیاری از سبک های موسیقی و آنسامبل های مختلف به کار می رود. از جمله کاربردهای فلوت کلیددار در گروه های کنسرت، گروه های نظامی، آنسامبل های فلوت، ارکسترها، گروه های کلاسیک و پاپ و گاهی جز است.
قطعات بسیاری برای این ساز در دنیا نوشته شده و آثار موسیقی بسیاری با آن خلق شده است.
این نوع از فلوت رایجترین نوع در بین فلوت ها است و سازگاری زیادی در ترکیب با دیگر سازها دارد . به همین دلیل تقریبا در همه ی سبک های موسیقی قابل استفاده است. همچنین از نظر دامنه صدایی و پیچیدگیها کاملترین نوع فلوت است.
کوچکترین عضو این خانواده، پیکولو (Picolo) نام دارد و صدای آن یک اکتاو بالاتر از فلوت معمولی شنیده می شود. فلوت پیکولو در اواخر قرن هجده میلادی اختراع و ساخته شد و در ارکستر سازهای نمادی مورد استفاده قرار می گیرد. این فلوت فقط دارای دو قسمت الحاقی است. (طول: 33cm)
فلوت کنسرتی (Concert) رایج ترین نوع فلوت کلیددار است. این فلوت سه اوکتاو نت را می نوازد و در موسیقی کلاسیک و جاز و در ارکستر سازهای بادی مورد اسفاده قرار می گیرد. (طول: cm 67)
فلوت آلتو (Alto) این فلوت، تقریباً شبیه فلوت کنسرتی است و صدای نرم و ملایمی دارد. (طول: cm 86)
فلوت باس (Bass)، عضو بزرگ این خانواده است که در قرن بیستم اختراع و ساخته شد و بیشتر در موسیقی فیلم و جز استفاده می شود و صدای بمی دارد. همانطور که ملاحظه می کنید سر باس فلوت مانند عصا خم شده، به همین جهت نگه داشتن آن راحت تر است. (طول: cm 146 )
برای نگهداری مناسب از فلوت کلیددار حتما یک کیس مناسب برای آن تهیه کنید تا از آسیبهای احتمالی در هنگام حمل و نقل ساز جلوگیری کنید. داشتن یک پایه نیز این امکان را به شما می دهد تا با خیال راحت و بدون نگرانی، ساز خود را در میانه ی زمان تمرین در جای مناسبی قرار دهید. از آنجاییکه بدنه ی فلزی فلوت بسیار حساس و ظریف است، کوچکترین ضربه ممکن است آسیب جدی به ساز شما وارد کند. پس در توقف های طولانی یا در مکانهای شلوغ مثل استودیو، سالن های اجرا و تمرینهای گروهی حتما ساز را درون کیس نگه دارید.
اگر از انگشتر ، ساعت و وسایلی ازین قبیل استفاده می کنید، در هنگام نواختن ساز بسیار مراقب باشید تا با فلوت شما برخورد نکنند. چون باعث ایجاد خط و خش و گاهی آسیب جدی می شوند.
یکی از نکات مهم در مورد نگهداری از فلوت کلیددار و سایر سازهای بادی مسواک زدن قبل از تمرین است. با تمیز کردن دهان آلودگی و چربی کمتری وارد ساز می شود. اگر بیرون از منزل بودید و امکان مسواک زدن نداشتید از دهانشویه یا حتی آب برای شستن دهان استفاده کنید.
همیشه سطح خارجی فلوت خود را با استفاده از یک پارچه ی میکروفایبر تمیز کنید تا دوده و آثار انگشت را از بین ببرید.
برای تمیز کردن داخل ساز از میله ی تمیزکننده ی مخصوص ساز و یک تکه دستمال از جنس میکروفایبر استفاده کنید. برای نتیجه بهتر و جلوگیری از تماس میله با جدار داخلی و آسیب احتمالی بهتر است که میله را کاملا با پارچه کاور کنید و تمام قسمتهای آن را بپوشانید. قسمتهای اصلی فلوت را از هم جدا کنید، و با میله به حالت چرخشی درون سه قسمت ساز را تمیز کنید. اگر رطوبت زیادی درون ساز وجود داشت میتوانید از پدهای تمیز کننده ی مخصوص برای خشک کردن آن استفاده کنید، به این شکل که پد را روی سوراخها قرار داده و کلید را فشار داده و برمی داریم.
بهتر است فلوت کلیددار را در جای خنک نگهداری کنید، البته نه در جایی که زیر صفر باشد. تهیه رطوبت سنج برای اندازه گیری رطوبت نسبی (RH) مفید است. توصیه می کنیم فلوت را در RH بین 55 تا 80 درصد نگه دارید. از تغییرات ناگهانی دما خودداری کنید.
چرا آوای ماهان؟
آموزشگاه موسیقی آوای ماهان مجموعه ای است فرهنگی و هنری متشکل از کادر مجرب و به روز از اساتید و نوازندگان که همگی دارای سوابق قابل توجه فعالیت در ارکسترهای مطرح ایران (همچون ارکستر سمفونیک و ارکسترهای راک، پاپ و جز) و تدریس هستند با بهره گیری از فضا و امکانات آموزشی مناسب شامل سازهای آکوستیک و الکترونیک، کلاسها و سالن تمرین مجهز، در کنار کادر اداری دقیق و مجرب که در زمینه ی برگزاری کلاسهای موسیقی، رویدادها و کارگاههای پژوهشی و آموزشی، کنسرت های هنرجویی و حرفه ای و تولید آثار موسیقایی فعالیت می کند. توجه اصلی ما در مجموعه آوای ماهان بر کیفیت آموزش در زمینه های درک و شناخت موسیقی، پیشبرد تکنیک، علاقمندسازی هنرجویان و خدمات دقیق و منظم به اساتید و هنرجویان در چیدمان و برگزاری کلاسها و رویدادهای مرتبط است. گروه کُر آوای ماهان از حرفه ای ترین گروههای کُر فعال کشور است که همواره در سالنهای مهم کشور، جشنواره های داخلی و خارجی و مسابقات متعدد شرکت داشته و افتخارات گوناگون کسب کرده است. همچنین پروژه های مختلفی در زمینه ی تنظیم موسیقی و آهنگسازی برای نمایش، آثار موسیقی کلاسیک و پاپ در این مجموعه به انجام رسیده و در مواردی توسط اساتید و یا هنرجویان به اجرا یا ضبط رسیده است.
هنرجویان آوای ماهان
سوالات متداول
همکاری در ارکسترهای کلاسیک و پاپ، نوازندگی در آنسامبل های کوچک مانند کوارتت ها، ضبط استودیویی، اجرا در موسیقی تئاترها، تدریس
بهتر است که شروع یادگیری ساز بصورت حضوری باشد تا معلم بتواند در مورد اکول نوازندگی (یعنی نحوه ی نشستن درست، گرفتن ساز و آرشه، انگشت گذاری، ...) نکات مهم و اولیه را به هنرجو بگوید و موارد فوق را چک کند، اما به طور کلی حتا برای شروع نیز می توان کلاسهای آنلاین را داشت.
میزان تمرین مورد نیاز شما بستگی به هدف و جدیت شما در یادگیری این ساز دارد. اما حداقل میزان متوسط تمرین روزی .... ساعت در ۶ ماه اول شروع ساز و روزی .... ساعت در ..... بعدی دوره ی آموزشی است
مدت یادگیری ساز بستگی به میزان تمرین شما دارد، و هرچه مدت آموزش شما بیشتر باشد حرفه ای تر خواهید بود. برای اینکه بتوانید به حداقلی از نوازندگی برسید که بتوانید در جمع یا ارکسترهای آماتور شروع به کار کنید حداقل دو الی سه سال نیاز به تمرین مستمر تحت نظارت استاد دارید
بله. برای کودکان با توجه به جثه ی آنها سایزهای متفاوتی از ساز در بازار موجود است. سایز ۴/۴ این ساز مناسب افراد بالغ و بزرگسال است و برای کوچکترها سایزهای ۴/۳، ۴/۲، ۴/۱ از این ساز قابل تهیه است
کودکان کم سن (۴ تا ۷ سال) اگر دوره ی ارف را گذرانده باشند در یادگیری این ساز موفق تر خواهند بود، اما برای بزرگسالان (۸، ۹ سال به بالا) پیش نیازی لازم نیست و تمامی موارد مورد نیاز در طول دوره ی آموزش تدریس خواهد شد
بهترین سن شروع ساز از حدود ۶، ۷ سالگی هست، اما هنرجویانی از سن ۴، ۵ سال هم شروع کرده و در یادگیری این ساز موفق بوده اند
چرا آوای ماهان؟
آموزشگاه موسیقی آوای ماهان مجموعه ای است فرهنگی و هنری متشکل از کادر مجرب و به روز از اساتید و نوازندگان که همگی دارای سوابق قابل توجه فعالیت در ارکسترهای مطرح ایران (همچون ارکستر سمفونیک و ارکسترهای راک، پاپ و جز) و تدریس هستند با بهره گیری از فضا و امکانات آموزشی مناسب شامل سازهای آکوستیک و الکترونیک، کلاسها و سالن تمرین مجهز، در کنار کادر اداری دقیق و مجرب که در زمینه ی برگزاری کلاسهای موسیقی، رویدادها و کارگاههای پژوهشی و آموزشی، کنسرت های هنرجویی و حرفه ای و تولید آثار موسیقایی فعالیت می کند. توجه اصلی ما در مجموعه آوای ماهان بر کیفیت آموزش در زمینه های درک و شناخت موسیقی، پیشبرد تکنیک، علاقمندسازی هنرجویان و خدمات دقیق و منظم به اساتید و هنرجویان در چیدمان و برگزاری کلاسها و رویدادهای مرتبط است. گروه کُر آوای ماهان از حرفه ای ترین گروههای کُر فعال کشور است که همواره در سالنهای مهم کشور، جشنواره های داخلی و خارجی و مسابقات متعدد شرکت داشته و افتخارات گوناگون کسب کرده است. همچنین پروژه های مختلفی در زمینه ی تنظیم موسیقی و آهنگسازی برای نمایش، آثار موسیقی کلاسیک و پاپ در این مجموعه به انجام رسیده و در مواردی توسط اساتید و یا هنرجویان به اجرا یا ضبط رسیده است.کاروپت همچنین با اطلاع رسانی و نشر مقالات و اطلاعات مفید درباره رفتار و نگهداری حیوانات، در راستای بالا بردن فرهنگ درست نگهداری از حیوانات خانگی و نیز حمایت از حیوانات بی سرپرست تلاش میکند. پت شاپ ما در کرج بوده و خدمات خود را در سراسر کشور ارائه میدهد، امید ما جلب رضایت شما است.
لطفاً نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در راستای ارتقای کیفیت سرویس دهی با ما در میان بگذارید. پیشاپیش از توجه شما کمال تشکر را داریم.