ويولا
ویولا صرفاً یک ویولن بزرگ نیست، ویژگیهای متمایز خود را دارد و عملکردی اساسی در موسیقی ارکسترال ایفا میکند.
آشنایی با ویولا
ویولا از خانواده ی سازهای زهی-آرشه ای است. ابعاد آن کمی بزرگتر از ویولن و صدایی بم تر و عمیق تر دارد. از قرن هجدهم، ویولا صدای میانی یا آلتوی این خانواده بوده است، بین ویولن (که با فاصله ی یک پنجم کامل در بالا کوک می شود) و ویولن سل (که با فاصله ی یک اکتاو در پایین کوک می شود).
تکنیک مورد نیاز برای نواختن ویولا در مقایسه با ویولن تفاوتهای خاصی دارد، تا حدی به دلیل اندازه بزرگتر آن. نتها در امتداد صفحه انگشت گستردهتر هستند و اغلب به انگشتگذاریهای متفاوتی نیاز دارند. آرشه سنگینتر، تکنیک آرشه ی متفاوتی را میطلبد، و یک ویولیست باید با شدت بیشتری به سیمها فشار وارد کند.
چهار سیم روی ویولا وجود دارد که با فاصله پنجم کامل کوک شده اند. پایینترین سیم C است، سپس G، D و A سیم بالایی است. سیمهای پایینتر صدایی بمتر و تیرهتر دارند و برای بهرهبرداری از آن، آهنگسازان معمولاً مینویسند که یک عبارت (فراز) خاص باید روی یک سیم خاص نواخته شود. نوشتن Sul C (روی C) یا Sul G در بالای قطعه ی موسیقی از نوازنده می خواهد که به نواختن روی سیم C پایین یا G ادامه دهد در حالی که در غیر این صورت روی یکی از سیم های بالاتر حرکت می کرد.
ویولا در دوران شکوفایی هارمونی پنج قسمتی تا قرن هجدهم محبوب بود و سه خط از هارمونی را می گرفت و گاهاً خط ملودی را می نواخت. کلید آلتو هنگامی که موسیقی ویولا دارای بخشهای قابل توجهی در یک رجیستری بالاتر باشد، به کلید سهگانه تغییر میکند تا خواندن آن آسانتر شود.
کاربرد ویولا
صدای ویولا بم تر و تیره تر از ویولن است که آن را برای ارائه پاساژهای انفرادی پرطنین در طیف میانه ی ارکستر و ایجاد اعتدال و پاسخ عالی برای کیفیت نافذ و کریستالی ویولن مناسب می کند. همچنین به خوبی با کلارینت و فاگوت ترکیب می شود.
ویولا اغلب “صداهای درونی” را در کوارتت های زهی و قطعات سمفونیک می نوازد و احتمال بیشتری نسبت به ویولن اول برای نواختن قطعات همراهی دارد. ویولا گهگاه در موسیقی ارکسترال نقش اصلی و انفرادی ایفا می کند. به عنوان مثال می توان به شعر سمفونیک دن کیشوت، اثر ریچارد اشتراوس، و سمفونی/کنسرتو Harold en Italie، اثر هکتور برلیوز اشاره کرد.
در اوایل قرن بیستم، آهنگسازان بیشتری شروع به نوشتن قطعات برای ویولا کردند که با ظهور تکنوازان تخصصی مانند لیونل ترتیس و ویلیام پریمروز این روند تقویت شد. آهنگسازان انگلیسی آرتور بلیس، یورک بوون، بنجامین دیل، فرانک بریج، بنجامین بریتن، ربکا کلارک و رالف وان ویلیامز همگی آثار مجلسی و کنسرتی قابل توجهی نوشتند. بسیاری از این قطعات توسط لیونل ترتیس سفارش داده شده یا برای او نوشته شده است. ویلیام والتون، بوهوسلاو مارتینی، تورو تاکمیتسو، تیبور سرلی، آلفرد شنیتکه و بلا بارتوک کنسرتوهای معروف ویولا نوشتهاند. کنسرتیهای بلا بارتوک، پل هیندمیت، کارل استامیتز، گئورگ فیلیپ تلهمان و ویلیام والتون از آثار اصلی رپرتوار ویولا محسوب میشوند. پل هیندمیت، که یک نوازنده ویولا بود، تعداد قابل توجهی قطعات موسیقی برای ویولا نوشت، از جمله کنسرتو Der Schwanendreher.
ارکستر سمفونیک معمولی دارای دوازده عدد ویولا است.
ویولا شبیه یک ویولن بزرگ است و از نظر ساختار کم و بیش یکسان است. مانند تمام سازهای زهی، ویولا نیز در اندازه های مختلف ساخته می شود. سایزهای رایج آن 4/4، 4/3، 2/1 و 4/1 است که برای سنین و جثه های متفاوت ساخته می شود.
حجم صدای تولید شده خیلی بیشتر از اندازهی ساز، به چوب و لاک استفاده شده مربوط می شود (نوازنده نیز تاثیر زیادی در آن دارد). انواع مختلف چوب مانند چنار، صنوبر و افرا به دلیل دانه بندی و تراکم آنها با دقت انتخاب می شوند. یکی از عوامل مهم در تعیین کیفیت صدای ساز، لاک است که در ابتدا برای بسیاری از افراد تعجب آور است. دلیل اهمیت زیاد لاک این است که تمام قسمت بیرونی ساز را می پوشاند، به سطح چوب می چسبد و از همین سطح براق است که طنین صدای ساز ایجاد می شود. بنابراین کیفیت لاک می تواند تا حد زیادی بر نحوه رزونانس ساز تأثیر بگذارد.
ویولا در دو نوع آکوستیک و الکتریک وجود دارد. نوع آکوستیک آن بدنه ی چوبی دارد و رزونانس طبیعی در بدنه ی ساز روی می دهد. در نوع الکتریک ارتعاش سیم توسط پیکاپ ها دریافت شده و از طریق آمپلی فایر تقویت و پخش می شود. همچنین می توان آنها را به هدفون و انواع دستگاههای تغییردهنده صداهای الکترونیک متصل کرد.
برای مراقبت از ویولا نکات زیر را رعایت کنید:
-ساز خود را تمیز نگه دارید. همواره با یک دستمال میکروفایبر تمیز، گرد و غبار را از روی ویولا پاک کنید.
-از پاک کننده ها و پولیش های مخصوص ویولا استفاده کنید. حتی الامکان مواردی که شرکت سازنده ارائه داده یا توصیه کرده است.
-برای ساز خود یک کیس مناسب تهیه کنید.
-از ساز خود حتی داخل کیس هم محافظت کنید، ساز خود را با یک پارچه ابریشمی یا چرمی بپوشانید تا از آن در برابر تغییرات آب و هوا و رطوبت درون کیس محاظت کنید.
-استفاده از دستگاه رطوبت ساز در محیط های خیلی خشک برای جلوگیری از ترک برداشتن ویولا توصیه می شود.
-قبل از قراردادن آرشه درون کیس موهای آن را شل کنید.
-با گیره های کوک با ملایمت رفتار کنید.
– تعویض سیم ها را به موقع و به صورت تکی انجام دهید. هر سیمی را که باز می کنید با سیم جدید جایگزین کرده و بعد به سراغ سیم بعدی بروید. باز کردن همه سیم ها ممکن است باعث جابه جایی خرک و به هم ریختن تنظیمات ساز شود.
-از کلیفون مناسب استفاده کنید و از دست کشیدن روی موهای آرشه خودداری کنید. گرد کلیفون بعد از نوازندگی روی سیمها و بدنه ی ساز می ماند که بهتر است آنرا با یک حوله ی نم دار تمیز کنید.
چرا آوای ماهان؟
آموزشگاه موسیقی آوای ماهان مجموعه ای است فرهنگی و هنری متشکل از کادر مجرب و به روز از اساتید و نوازندگان که همگی دارای سوابق قابل توجه فعالیت در ارکسترهای مطرح ایران (همچون ارکستر سمفونیک و ارکسترهای راک، پاپ و جز) و تدریس هستند با بهره گیری از فضا و امکانات آموزشی مناسب شامل سازهای آکوستیک و الکترونیک، کلاسها و سالن تمرین مجهز، در کنار کادر اداری دقیق و مجرب که در زمینه ی برگزاری کلاسهای موسیقی، رویدادها و کارگاههای پژوهشی و آموزشی، کنسرت های هنرجویی و حرفه ای و تولید آثار موسیقایی فعالیت می کند. توجه اصلی ما در مجموعه آوای ماهان بر کیفیت آموزش در زمینه های درک و شناخت موسیقی، پیشبرد تکنیک، علاقمندسازی هنرجویان و خدمات دقیق و منظم به اساتید و هنرجویان در چیدمان و برگزاری کلاسها و رویدادهای مرتبط است. گروه کُر آوای ماهان از حرفه ای ترین گروههای کُر فعال کشور است که همواره در سالنهای مهم کشور، جشنواره های داخلی و خارجی و مسابقات متعدد شرکت داشته و افتخارات گوناگون کسب کرده است. همچنین پروژه های مختلفی در زمینه ی تنظیم موسیقی و آهنگسازی برای نمایش، آثار موسیقی کلاسیک و پاپ در این مجموعه به انجام رسیده و در مواردی توسط اساتید و یا هنرجویان به اجرا یا ضبط رسیده است.
هنرجویان آوای ماهان
سوالات متداول
همکاری در ارکسترهای کلاسیک و پاپ، نوازندگی در آنسامبل های کوچک مانند کوارتت ها، ضبط استودیویی، اجرا در موسیقی تئاترها، تدریس
بهتر است که شروع یادگیری ساز بصورت حضوری باشد تا معلم بتواند در مورد اکول نوازندگی (یعنی نحوه ی نشستن درست، گرفتن ساز و آرشه، انگشت گذاری، ...) نکات مهم و اولیه را به هنرجو بگوید و موارد فوق را چک کند، اما به طور کلی حتا برای شروع نیز می توان کلاسهای آنلاین را داشت.
میزان تمرین مورد نیاز شما بستگی به هدف و جدیت شما در یادگیری این ساز دارد. اما حداقل میزان متوسط تمرین روزی .... ساعت در ۶ ماه اول شروع ساز و روزی .... ساعت در ..... بعدی دوره ی آموزشی است
مدت یادگیری ساز بستگی به میزان تمرین شما دارد، و هرچه مدت آموزش شما بیشتر باشد حرفه ای تر خواهید بود. برای اینکه بتوانید به حداقلی از نوازندگی برسید که بتوانید در جمع یا ارکسترهای آماتور شروع به کار کنید حداقل دو الی سه سال نیاز به تمرین مستمر تحت نظارت استاد دارید
بله. برای کودکان با توجه به جثه ی آنها سایزهای متفاوتی از ساز در بازار موجود است. سایز ۴/۴ این ساز مناسب افراد بالغ و بزرگسال است و برای کوچکترها سایزهای ۴/۳، ۴/۲، ۴/۱ از این ساز قابل تهیه است
کودکان کم سن (۴ تا ۷ سال) اگر دوره ی ارف را گذرانده باشند در یادگیری این ساز موفق تر خواهند بود، اما برای بزرگسالان (۸، ۹ سال به بالا) پیش نیازی لازم نیست و تمامی موارد مورد نیاز در طول دوره ی آموزش تدریس خواهد شد
بهترین سن شروع ساز از حدود ۶، ۷ سالگی هست، اما هنرجویانی از سن ۴، ۵ سال هم شروع کرده و در یادگیری این ساز موفق بوده اند
چرا آوای ماهان؟
آموزشگاه موسیقی آوای ماهان مجموعه ای است فرهنگی و هنری متشکل از کادر مجرب و به روز از اساتید و نوازندگان که همگی دارای سوابق قابل توجه فعالیت در ارکسترهای مطرح ایران (همچون ارکستر سمفونیک و ارکسترهای راک، پاپ و جز) و تدریس هستند با بهره گیری از فضا و امکانات آموزشی مناسب شامل سازهای آکوستیک و الکترونیک، کلاسها و سالن تمرین مجهز، در کنار کادر اداری دقیق و مجرب که در زمینه ی برگزاری کلاسهای موسیقی، رویدادها و کارگاههای پژوهشی و آموزشی، کنسرت های هنرجویی و حرفه ای و تولید آثار موسیقایی فعالیت می کند. توجه اصلی ما در مجموعه آوای ماهان بر کیفیت آموزش در زمینه های درک و شناخت موسیقی، پیشبرد تکنیک، علاقمندسازی هنرجویان و خدمات دقیق و منظم به اساتید و هنرجویان در چیدمان و برگزاری کلاسها و رویدادهای مرتبط است. گروه کُر آوای ماهان از حرفه ای ترین گروههای کُر فعال کشور است که همواره در سالنهای مهم کشور، جشنواره های داخلی و خارجی و مسابقات متعدد شرکت داشته و افتخارات گوناگون کسب کرده است. همچنین پروژه های مختلفی در زمینه ی تنظیم موسیقی و آهنگسازی برای نمایش، آثار موسیقی کلاسیک و پاپ در این مجموعه به انجام رسیده و در مواردی توسط اساتید و یا هنرجویان به اجرا یا ضبط رسیده است.کاروپت همچنین با اطلاع رسانی و نشر مقالات و اطلاعات مفید درباره رفتار و نگهداری حیوانات، در راستای بالا بردن فرهنگ درست نگهداری از حیوانات خانگی و نیز حمایت از حیوانات بی سرپرست تلاش میکند. پت شاپ ما در کرج بوده و خدمات خود را در سراسر کشور ارائه میدهد، امید ما جلب رضایت شما است.
لطفاً نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در راستای ارتقای کیفیت سرویس دهی با ما در میان بگذارید. پیشاپیش از توجه شما کمال تشکر را داریم.