پیانو
“ذهن تو باید کنترل شود، اما (هنگام نواختن پیانو) باید قلب داشته باشی…احساست را آزاد کن.” ولادیمیر هوروویتز
- پیانو
- آهنگسازی, پیانو, سلفژ
- پیانو
- پیانو
- پیانو
پیانو
پيانو مهمترين و قوي ترين ساز خانواده كلاويه اي یا کلید دار است. اين ساز را ساز مادر ناميده اند زيرا هم از محدوده يا وسعت صداي بيشتري نسبت به سازهاي ديگر (به غير از ارگ) برخوردار است و هم اين امكان را به نوازنده مي دهد تا همزان ده نت را اجرا كند، يعني به تعداد تمام انگشتان دست.
پیانو دارای یک سری سیم است. برای تولید صدا به این سیم ها، توسط یک سری چکش های چوبی پوشیده شده با مواد نرم تر ضربه وارد می شود. (چکش های مدرن با نمد پشمی متراکم پوشیده شده اند؛ در برخی از پیانوهای اولیه از چرم استفاده می کردند) .پیانو بوسیله کلاویه ها نواخته می شود. ردیفی از کلیدها (اهرم های کوچک) که با انگشتان هر دو دست نوازنده لمس میشود و باعث می شوند تا چکش ها به سیم ها ضربه بزنند. پیانو در حدود سال 1700 توسط بارتولومئو کریستوفوری در ایتالیا اختراع شد.
کلمه انگلیسی piano شکل کوتاه شده pianoforte ایتالیایی است، مشتق شده از clavicembalo col piano e forte (کلید سیمبالوم با صدای نرم و بلند). تغییرات در ولوم (بلندی) صدا در پاسخ به لمس پیانیست (فشار روی کلیدها) ایجاد می شود: هر چه فشار بیشتر باشد، نیروی ضربه چکش به سیم ها بیشتر می شود و صدای تولید شده بلندتر و قوی تر می شود.
فورته پیانو که در دهه 1700 اختراع شد، اولین ساز صفحه کلیدی بود که بر خلاف ارگ و هارپسیکورد، درجه بندی صدا و لحن را بر اساس میزان فشار یا ضربه ای که نوازنده به کلیدها وارد می کرد، ایجاد می نمود.
یک پیانو دارای یک قاب محافظ در اطراف صفحه صدا و سیم های فلزی است که تحت کشش زیاد روی یک قاب فلزی سنگین قرار گرفته اند.
فشار دادن یک یا چند کلید باعث می شود که چکشی ساخته شده از چوب یا پلاستیک که با نمد محکم پوشانده شده است، به سیم ها برخورد کند. چکش سپس از سیمهایی که در فرکانس خاص خود ارتعاش میکنند، باز میگردد. ارتعاشات از طریق یک پل به صفحه صدا منتقل می شود که صدا را با اتصال انرژی صوتی به هوا تقویت می کند. هنگامی که کلید آزاد می شود، یک دمپر لرزش سیم را متوقف می کند و به صدا پایان می دهد.
اکثر نت ها دارای سه سیم هستند، به جز باس که از یک تا دو سیم تغییر می کند. سیمها با فشار دادن یا ضربه زدن به کلیدها به صدا در میآیند و وقتی دستها از روی صفحه کلید بلند میشوند توسط دمپرها خاموش میشوند. اگرچه یک پیانو آکوستیک دارای سیم است، اما معمولاً به عنوان یک ساز کوبه ای به جای ساز زهی طبقه بندی می شود، زیرا به جای کشیدن سیم (مانند هارپسیکورد یا اسپینت) به سیمها ضربه زده می شود.
اکثر پیانوهای مدرن دارای یک ردیف از 88 کلید سیاه و سفید هستند: 52 کلید سفید برای نتهای تنالیته دو ماژور (C, D, E, F, G, A , B) و 36 کلید سیاه کوتاهتر که بالای کلیدهای سفید قرار دارند برای دیزها و بمل ها. با این 88 نت پیانو محدوده ای بیش از 7 اکتاو را در بر می گیرد.
پیانوهای خانگی دارای سه پدال هستند. پدال سمت راست که مهمترین و پرکاربردترین پدال پیانو محسوب می شود، پدال دمپر است. کاربرد پدال دمپر در افزایش طنین نت است. هنگامی که نوازنده پیانو انگشت خود را از روی یک کلاویه بر میدارد. یک نمد (دمپر) روی سیم مربوط به آن کلاویه بر میگردد و مانع ارتعاش بیشتر آن سیم می گردد و صدای سیم را قطع می کند. وقتی پدال دمپر پیانو را نگه می داریم، تمام دمپرها از روی سیمها برداشته می شوند در نتیجه ارتعاش سیمها ادامه پیدا می کند و طنین صدا طولانی تر می شود. استفاده از پدال دمپر به مهارت و توجه نیاز دارد تا طنین صداها با هم مخلوط نشوند. مثلا اگر در دو میزان متوالی آکوردهای مختلف داریم، صدای آکورد دوم با طنین آکورد میزان قبلی در هم نپیچد. برای این منظور باید در شروع میزان بعدی ابتدا پدال را رها کنیم و سپس دوباره آن را فشار دهیم.
پدال سمت چپ، پدال پیانیسیمو نام دارد و برای کاهش شدت صدا از آن استفاده می شود. در پیانوهای گرند این پدال باعث تغییر زاویه ی چکش ها می شود و درنتیجه چکش ها فقط به یکی از سه سیم نت ها ضربه می زنند و حجم صدا کاهش پیدا می کند. به همین جهت این پدال را در پیانوهای گرند، پدال اوناکوردا (تک سیمه) می نامند.
پدال وسط که در پیانوهای کنسرتی وجود ندارد و مخصوص پیانوهای خانگی است، پدال سوردین نام دارد. عملکرد پدال سوردین به این شکل است که یک صفحه ی نمدی را بین سیمها و چکش ها قرار می دهد و باعث می شود که چکش ها مستقیما با سیمها برخورد نکنند. به این ترتیب شدت صدا بسیار کاهش پیدا می کند. از این پدال برای تمرین در شب یا مواردی که صدای پیانو ایجاد مزاحمت می کند، استفاده می شود.
پیانو به طور گسترده در موسیقی کلاسیک، جاز، سنتی و پاپ، برای اجراهای سولو به صورت انفرادی و گروهی، همراهی، آهنگسازی، ترانه سرایی و تمرینات آوازی و … استفاده می شود.
با توجه به اینکه پیانو سازی کلاسیک است و فواصل ربع پرده در آن تعریف نشده است، برای نوازندگی پیانوی ایرانی باید کوک ساز را تغییر داد و آن را با فواصل موسیقی ایرانی تطبیق داد. به این ترتیب امکان نواختن موسیقی ایرانی به وسیله پیانو فراهم می شود.
اگرچه پیانو بسیار سنگین است و در نتیجه قابل حمل نیست و قیمت آن نیز بسیار بالاست، اما تنوع و تطبیق پذیری موسیقایی آن، تعداد زیاد نوازندگان آموزش دیده در آن( اعم از آماتور و حرفه ای) و در دسترس بودن گسترده آن در مکان های اجرا، مدارس و فضاهای تمرین، آن را به یکی از شناخته شده ترین آلات موسیقی دنیای غرب تبدیل کرده است.
انواع اصلی پیانو شامل پیانو گرند و پیانو ایستاده و پیانوی دیجیتال است.
پیانوی گرند
صدای بهتری دارد و به نوازنده کنترل دقیق تری بر کلیدها می دهد و بنابراین برای هر موقعیتی که فضای موجود و بودجه اجازه می دهد، انتخاب ارجح است و همچنین برای مکانهایی که پیانیستهای ماهر اجراهای عمومی برگزار میکنند، اغلب به عنوان یک نیاز در نظر گرفته می شود.
پیانوی ایستاده
در مقایسه با یک پیانوی گرند با کیفیت معادل، لزوماً در صدا و عملکرد کلیدی، کارایی پایینتری دارد، با این وجود بسیار بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد، زیرا فضای کمتری را اشغال میکند. به راحتی در یک اتاق قرار می گیرد و به طور قابل توجهی ارزان تر است.
پیانوی دیجیتال
مدلهای گرند و ایستاده پیانوی آکوستیک محسوب می شوند که تولید صدا در آنها به وسیله سیم ها و چکش هایی که به سیم ها ضربه می زنند، اتفاق میافتد. اما صدای پیانوی دیجیتال با الگو برداری از صدای پیانوهای آکوستیک ساخته شده است که به این الگو ها که از همه نت های یک پیانو ساخته شده اند سمپل گفته می شود. این اصوات در هنگام نواختن به کمک بلندگوهای پیانو تقویت و پخش می شود.
اگرچه پیانوهای آکوستیک از نظر کیفیت در سطح بالاتری از پیانوهای دیجیتال قرار دارند اما از مزایای پیانوهای دیجیتال میتوان به قیمت پایینتر، امکان دسترسی به چندین نمونه صدا، امکان کم و زیاد کردن صدا، عدم نیاز به کوک کردن ساز، جا به جایی آسانتر، افکتهای مختلف، پورتهای ورودی و خروجی برای افزایش خروجی، اتصال به هدفون، گوشی و تبلت، اتصال ساز به کامپیوتر برای میکس و مستر و موارد بسیار دیگر اشاره کرد. امروزه استفاده از پیانوهای دیجیتال در منازل، استودیوها، اماکن آموزشی و … بسیار رواج پیدا کرده است.
رطوبت بالا موجب زنگ زدن سیم ها و تاب برداشتن و تغییر شکل ساند بورد و قطعات چوپی اکشن ساز می شود. به طور کلی رطوبت مناسب برای پیانو 45 تا 60 درصد است. در مناطق مرطوب می توان از رطوبت گیر در درون پیانو استفاده کرد. خشکی بیش از حد نیز به پیانو آسیب میزند و در این شرایط از رطوبت ساز استفاده می شود.
دمای ایده آل برای نگهداری پیانو دمای 20 درجه سانتیگراد است. پیانو را در معرض تابش مستقیم نور خورشید و یا باد کولر قرار ندهید. ساز خود را در فاصله ی نزدیک وسایل گرمایشی مانند بخاری یا رادیاتور قرار ندهید.
برای تجربه صدایی خوب و مطبوع و همچنین نگهداری ساز در یک وضعیت ایده ال باید آن را به طور مداوم و طبق برنامه منظم کوک کنید. برای این کار حتما از یک متخصص کمک بگیرید.
هنگامی که از پیانو استفاده نمی شود، درپوش آن را بسته نگه دارید تا از ورود گرد و خاک به داخل ساز و اطراف کلیدها جلوگیری شود. همیشه با دستهای تمیز از پیانو استفاده کنید. پیانو را هر از چند گاه به کمک پارچه نرم تمیز کنید، این کار باعث حفظ زیبایی و جلوگیری از لک شدن ساز می شود.
در مورد کلیدهای پیانو بهتر است از مواد پاک کننده مخصوص لوازم خانگی استفاده کنید. از اسپری کردن مستقیم مواد شوینده به کلیدها خودداری کنید. زیرا کناره های کلیدهای پیانو معمولا فاقد روکش بوده و مایع اسپری می تواند بین کلیدهای پیانو چکیده و موجب خرابی آن ها شود. برای جلوگیری از این کار اسپری را به یک پارچه نرم پاشیده و به کمک آن کلید ها را تمیز کنید. بلافاصله پس از تمیز کردن کلیدها باید آن ها را با پارچه نرم دیگری خشک کنید. هرگز از مواد شوینده و حلال قوی برای تمیز کردن بدنه و کلید ها استفاده نکنید زیرا این مواد به راحتی می توانند روکش یا پولیش ساز را از بین ببرند. همچنین پارچه های زبر موجب ایجاد خراش های کوچک سطحی بر روی لایه پولیش ساز می شوند، بنابراین بهتر است از پارچه های نرم برای این کار استفاده کنید.
برای حمل و نقل پیانو از افراد متخصص کمک بگیرید و سعی کنید حتی الامکان جای ثابتی برای پیانو در منزل در نظر بگیرید و از جابه جایی مکرر آن بپرهیزید. بهتر است پیانوی دیواری را در مجاورت دیوارهای خارجی که تغییر دما در آنها زیاد است، قرار ندهید.
چرا آوای ماهان؟
آموزشگاه موسیقی آوای ماهان مجموعه ای است فرهنگی و هنری متشکل از کادر مجرب و به روز از اساتید و نوازندگان که همگی دارای سوابق قابل توجه فعالیت در ارکسترهای مطرح ایران (همچون ارکستر سمفونیک و ارکسترهای راک، پاپ و جز) و تدریس هستند با بهره گیری از فضا و امکانات آموزشی مناسب شامل سازهای آکوستیک و الکترونیک، کلاسها و سالن تمرین مجهز، در کنار کادر اداری دقیق و مجرب که در زمینه ی برگزاری کلاسهای موسیقی، رویدادها و کارگاههای پژوهشی و آموزشی، کنسرت های هنرجویی و حرفه ای و تولید آثار موسیقایی فعالیت می کند. توجه اصلی ما در مجموعه آوای ماهان بر کیفیت آموزش در زمینه های درک و شناخت موسیقی، پیشبرد تکنیک، علاقمندسازی هنرجویان و خدمات دقیق و منظم به اساتید و هنرجویان در چیدمان و برگزاری کلاسها و رویدادهای مرتبط است. گروه کُر آوای ماهان از حرفه ای ترین گروههای کُر فعال کشور است که همواره در سالنهای مهم کشور، جشنواره های داخلی و خارجی و مسابقات متعدد شرکت داشته و افتخارات گوناگون کسب کرده است. همچنین پروژه های مختلفی در زمینه ی تنظیم موسیقی و آهنگسازی برای نمایش، آثار موسیقی کلاسیک و پاپ در این مجموعه به انجام رسیده و در مواردی توسط اساتید و یا هنرجویان به اجرا یا ضبط رسیده است.
سوالات متداول
همکاری در ارکسترهای کلاسیک و پاپ، نوازندگی در آنسامبل های کوچک مانند کوارتت ها، ضبط استودیویی، اجرا در موسیقی تئاترها، تدریس
بهتر است که شروع یادگیری ساز بصورت حضوری باشد تا معلم بتواند در مورد اکول نوازندگی (یعنی نحوه ی نشستن درست، گرفتن ساز و آرشه، انگشت گذاری، ...) نکات مهم و اولیه را به هنرجو بگوید و موارد فوق را چک کند، اما به طور کلی حتا برای شروع نیز می توان کلاسهای آنلاین را داشت.
میزان تمرین مورد نیاز شما بستگی به هدف و جدیت شما در یادگیری این ساز دارد. اما حداقل میزان متوسط تمرین روزی .... ساعت در ۶ ماه اول شروع ساز و روزی .... ساعت در ..... بعدی دوره ی آموزشی است
مدت یادگیری ساز بستگی به میزان تمرین شما دارد، و هرچه مدت آموزش شما بیشتر باشد حرفه ای تر خواهید بود. برای اینکه بتوانید به حداقلی از نوازندگی برسید که بتوانید در جمع یا ارکسترهای آماتور شروع به کار کنید حداقل دو الی سه سال نیاز به تمرین مستمر تحت نظارت استاد دارید
بله. برای کودکان با توجه به جثه ی آنها سایزهای متفاوتی از ساز در بازار موجود است. سایز ۴/۴ این ساز مناسب افراد بالغ و بزرگسال است و برای کوچکترها سایزهای ۴/۳، ۴/۲، ۴/۱ از این ساز قابل تهیه است
کودکان کم سن (۴ تا ۷ سال) اگر دوره ی ارف را گذرانده باشند در یادگیری این ساز موفق تر خواهند بود، اما برای بزرگسالان (۸، ۹ سال به بالا) پیش نیازی لازم نیست و تمامی موارد مورد نیاز در طول دوره ی آموزش تدریس خواهد شد
بهترین سن شروع ساز از حدود ۶، ۷ سالگی هست، اما هنرجویانی از سن ۴، ۵ سال هم شروع کرده و در یادگیری این ساز موفق بوده اند
چرا آوای ماهان؟
آموزشگاه موسیقی آوای ماهان مجموعه ای است فرهنگی و هنری متشکل از کادر مجرب و به روز از اساتید و نوازندگان که همگی دارای سوابق قابل توجه فعالیت در ارکسترهای مطرح ایران (همچون ارکستر سمفونیک و ارکسترهای راک، پاپ و جز) و تدریس هستند با بهره گیری از فضا و امکانات آموزشی مناسب شامل سازهای آکوستیک و الکترونیک، کلاسها و سالن تمرین مجهز، در کنار کادر اداری دقیق و مجرب که در زمینه ی برگزاری کلاسهای موسیقی، رویدادها و کارگاههای پژوهشی و آموزشی، کنسرت های هنرجویی و حرفه ای و تولید آثار موسیقایی فعالیت می کند. توجه اصلی ما در مجموعه آوای ماهان بر کیفیت آموزش در زمینه های درک و شناخت موسیقی، پیشبرد تکنیک، علاقمندسازی هنرجویان و خدمات دقیق و منظم به اساتید و هنرجویان در چیدمان و برگزاری کلاسها و رویدادهای مرتبط است. گروه کُر آوای ماهان از حرفه ای ترین گروههای کُر فعال کشور است که همواره در سالنهای مهم کشور، جشنواره های داخلی و خارجی و مسابقات متعدد شرکت داشته و افتخارات گوناگون کسب کرده است. همچنین پروژه های مختلفی در زمینه ی تنظیم موسیقی و آهنگسازی برای نمایش، آثار موسیقی کلاسیک و پاپ در این مجموعه به انجام رسیده و در مواردی توسط اساتید و یا هنرجویان به اجرا یا ضبط رسیده است.کاروپت همچنین با اطلاع رسانی و نشر مقالات و اطلاعات مفید درباره رفتار و نگهداری حیوانات، در راستای بالا بردن فرهنگ درست نگهداری از حیوانات خانگی و نیز حمایت از حیوانات بی سرپرست تلاش میکند. پت شاپ ما در کرج بوده و خدمات خود را در سراسر کشور ارائه میدهد، امید ما جلب رضایت شما است.
لطفاً نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در راستای ارتقای کیفیت سرویس دهی با ما در میان بگذارید. پیشاپیش از توجه شما کمال تشکر را داریم.