کَمانچه
“برای کلهر، کمانچه صدای اوست. هنگامی که مینوازد انگار زبانی کامل ایجاد میکند که با سراسر مردم جهان از گذشته دور تا آینده ارتباط برقرار میکند.” در توصیف هنر کیهان کلهر، هنگام اهدای جایزه وومکس۲۰۱۹
کمانچه
کمانچه از دسته ی سازهای زهی- آرشه ای است که از قسمتهای مختلفی از جنس چوب، پوست، استخوان و فلز تشکیل شده است. کمانچه از سازهای قدیمی ایران است و آن را حاصل تکامل ساز رباب می دانند. در دوران صفویه و قاجار، کمانچه جزو سازهای اصلی در موسیقی ایران بوده است. این ساز داری 4 سیم است که با آرشه یا کمانه نواخته می شوند. بعد از ورود ویولن به ایران تغییراتی در شیوه ی کوک کمانچه ایجاد می شود و امروزه کوک اصلی و رایج این ساز همانند ویولن می لا ر سل است و انگشت گذاری آن نیز شبیه ویولن انجام می شود. علاوه بر آن میتوان به کوکهای رِ لا رِ سل (برای دستگاه نوا) می لا رِ لا (برای دستگاه ماهور) و می لا می لا (برای دستگاه همایون، آواز اصفهان، دستگاه چهارگاه، دستگاه ماهور و دستگاه راستپنجگاه) و رلارلا (برای کوک لری)اشاره کرد.
قسمتهای مختلف کمانچه:
خرک: یکی از بخش های کمانچه است که جنس آن از استخوان و یا چوب است و روی آن شیارهایی وجود دارد با عمق کم که سبب می شود فاصله ی سیم ها از یکدیگر ثابت بماند.
کاسه ی طنینی، تقریباً به شکل کره و تو خالی است. سطح بالایی آن باز است که روی آن پوست می کشند و خرک روی آن نصب می شود. پشت کاسه ی برخی از کمانچه های محلی باز است که آن را کاسه ی پشت باز می نامند.
دسته کمانچه: از جنس چوب ساخته می شود، لوله ای تو پُر است و طول آن حدود ۲۵ و قطر آن ۳ سانتیمتر و به صورت مخروطی شکل می باشد. یک طرف دسته به کاسه و طرف دیگر آن به سرپنجه متصل می شود.
سرپنجه: در ابتدای طول دسته میباشد و جنس آن مانند دسته از چوب ساخته می شود سطح رویی آن تو خالی است و چهار گوشی به صورت زوج در دو طرفش دارد. سرپنجه زایده ای در انتهایش دارد که نام آن صراطی یا تاج میباشد که به طول نهایی ساز می افزاید.
پایه: میله ای باریک به طول ۱۰ سانتیمتر است و یک سر آن به انتهای کاسه متصل می شود. در انتهای پایه یک زایده ی پهن میباشد که روی پا یا زمین قرار می گیرد.
وسعت معمول صدای کمانچه نزدیک به ۳ اکتاو است و به علت وجود کوکهای مختلف و عدم وجود دستان(پرده) بندی، تمامی فواصل موسیقی ایرانی (پرده، نیم پرده و ربع پرده) در این ساز قابل اجرا هستند.
برای نواختن کمانچه، نوازنده به حالت نشسته ساز را به شکل عمودی در دست چپ (برای نوازنده ی راست دست) گرفته و با انگشتان همان دست در راستای دسته حرکت می کند و طول فعال سیم ها را کنترل می کند و با دست راست به صورت افقی آرشه یا کمانه را بر سیم ها می کشد.
کاربرد کمانچه
مهمترین کاربرد کمانچه در موسیقی سنتی و اصیل ایرانی است. همچنین کمانچه در موسیقی نواحی مختلف ایران مانند لرستان، چهارمحال و بختیاری، منطقه ی کتول، دامغان، خراسان، منطقه ی ترکمن نشین گلستان، مازندذان، گیلان و آذربایجان کاربرد بسیاری دارد. نوع کمانچه و کوک آن در مناطق مختلف تفاوت دارد و بسته به منطقه از کمانچه های پشت باز و پشت بسته استفاده می شود. مهم ترین موارد استفاده از کمانچه در نواحی ایران، مجالس عروسی و شادمانی و محافل انس است. علاوه بر اینها کمانچه در سبک موسیقی تلفیقی، کلاسیک، پاپ و البته تکنوازی و بداهه نوازی کاربرد بسیار دارد.
انواع و اندازهها
کمانچه ها از نظر شکل کاسه دو نوع پشت باز و پشت بسته را شامل می شوند.
کمانچه با کاسه ی پشت باز که صدایی شفاف تر، شدیدتر و تیز تر دارن و در نواحی لرستان، کرمانشاهان، چهارمحال و بختیاری، منطقهی کتول، دامغان متداول هستند.
کمانچه با کاسه ی پشت بسته که در مقایسه با نوع قبلی صدایی گرفته تر، نرم تر و تودماغی تر دارند و بیشتر در نواحی شمال خراسان، منطقهی ترکمن نشین استان گلستان، شرق مازندران طالقان، گیلان، آذربایجان شرقی و غربی و فارس رواج دارند.
کمانچههای پشت بسته خود به سه دسته ی پشت کاسهی گنبدی شکل، پشت کاسهی کروی، پشت کاسهی تخت تقسیم میشوند.
علاوه بر اینها دو نوع کمانچه با نامهای کمانچه ی آلتو و کمانچه ی باس نیز با بهره گیری از سازهای زهی غربی ساخته شدهاند که کمکم جای خود را در موسیقی ایران باز کردهاند.
کمانچه آلتو دو و نیم پرده و کمانچه باس یک اکتاو کامل بمتر از کمانچه معمولی صدا میدهند.
نگهداری و سرویس ساز
برای مراقبت از ساز کمانچه نکات زیر را رعایت کنید:
-یک کاور مخصوص ضدضربه برای ساز خود تهیه کنید تا در هنگام جابه جایی از آسیبهای احتمالی در امان باشد.
-بعد از تمرین و استفاده ساز خود را در کاور قرار دهید.
-سرما و گرمای شدید به ساز شما آسیب می رساند. ساز خود را در محیطی با دمای متعادل نگه دارید.
-حتما از رطوبت گیر در کاور ساز استفاده کنید به خصوص در محیط هایی که رطوبت بالا دارند.
– از قراردادن کمانچه در معرض تابش مستقیم آفتاب، گرمای مستقیم وسایل حرارتی و باد کولر خودداری کنید.
-داشتن یک پایه برای ایمنی ساز لازم است. پایه ی مخصوص کمانچه برای زمانهای کوتاه استراحت حین تمرین و استفاده ایمنی ساز شما را فراهم می کند.
-اگر قرار است به مدت طولانی از ساز استفاده نکنید، قبل از قرار دادن در جعبه، کوک آن را شل کنید.
– برای تمیز کردن کمانچه از دستمال پارچه ای نرم بدون پرز و خشک استفاده کنید و در صورت لزوم برای پاک کردن لکه ها از دستمال با رطوبت کم استفاده کنید . از به کار بردن پاک کننده هایی که مواد آن شامل حلال هایی نظیر الکل ، تینر و مواد روغنی ( جهت جلا ) است، بپرهیزید.
-به این دلیل که مواد مورد استفاده در ساختار ساز کمانچه از مواد طبیعی و آلی تشکیل شده است، جهت جلوگیری از آفت حشرات استفاده از مقدار بسیار کمی نفتالین ضروری است.
-قبل از نوازندگی دستهای خود را بشوئید. آلودگی، چربی و رطوبت موجود در دستها موجب افت کیفیت ساز می شود.
-قبل از قراردادن آرشه درون کیس موهای آن را شل کنید.
-با گوشی ها با ملایمت رفتار کنید.
چرا آوای ماهان؟
آموزشگاه موسیقی آوای ماهان مجموعه ای است فرهنگی و هنری متشکل از کادر مجرب و به روز از اساتید و نوازندگان که همگی دارای سوابق قابل توجه فعالیت در ارکسترهای مطرح ایران (همچون ارکستر سمفونیک و ارکسترهای راک، پاپ و جز) و تدریس هستند با بهره گیری از فضا و امکانات آموزشی مناسب شامل سازهای آکوستیک و الکترونیک، کلاسها و سالن تمرین مجهز، در کنار کادر اداری دقیق و مجرب که در زمینه ی برگزاری کلاسهای موسیقی، رویدادها و کارگاههای پژوهشی و آموزشی، کنسرت های هنرجویی و حرفه ای و تولید آثار موسیقایی فعالیت می کند. توجه اصلی ما در مجموعه آوای ماهان بر کیفیت آموزش در زمینه های درک و شناخت موسیقی، پیشبرد تکنیک، علاقمندسازی هنرجویان و خدمات دقیق و منظم به اساتید و هنرجویان در چیدمان و برگزاری کلاسها و رویدادهای مرتبط است. گروه کُر آوای ماهان از حرفه ای ترین گروههای کُر فعال کشور است که همواره در سالنهای مهم کشور، جشنواره های داخلی و خارجی و مسابقات متعدد شرکت داشته و افتخارات گوناگون کسب کرده است. همچنین پروژه های مختلفی در زمینه ی تنظیم موسیقی و آهنگسازی برای نمایش، آثار موسیقی کلاسیک و پاپ در این مجموعه به انجام رسیده و در مواردی توسط اساتید و یا هنرجویان به اجرا یا ضبط رسیده است.
هنرجویان آوای ماهان
سوالات متداول
همکاری در ارکسترهای کلاسیک و پاپ، نوازندگی در آنسامبل های کوچک مانند کوارتت ها، ضبط استودیویی، اجرا در موسیقی تئاترها، تدریس
بهتر است که شروع یادگیری ساز بصورت حضوری باشد تا معلم بتواند در مورد اکول نوازندگی (یعنی نحوه ی نشستن درست، گرفتن ساز و آرشه، انگشت گذاری، ...) نکات مهم و اولیه را به هنرجو بگوید و موارد فوق را چک کند، اما به طور کلی حتا برای شروع نیز می توان کلاسهای آنلاین را داشت.
میزان تمرین مورد نیاز شما بستگی به هدف و جدیت شما در یادگیری این ساز دارد. اما حداقل میزان متوسط تمرین روزی .... ساعت در ۶ ماه اول شروع ساز و روزی .... ساعت در ..... بعدی دوره ی آموزشی است
مدت یادگیری ساز بستگی به میزان تمرین شما دارد، و هرچه مدت آموزش شما بیشتر باشد حرفه ای تر خواهید بود. برای اینکه بتوانید به حداقلی از نوازندگی برسید که بتوانید در جمع یا ارکسترهای آماتور شروع به کار کنید حداقل دو الی سه سال نیاز به تمرین مستمر تحت نظارت استاد دارید
بله. برای کودکان با توجه به جثه ی آنها سایزهای متفاوتی از ساز در بازار موجود است. سایز ۴/۴ این ساز مناسب افراد بالغ و بزرگسال است و برای کوچکترها سایزهای ۴/۳، ۴/۲، ۴/۱ از این ساز قابل تهیه است
کودکان کم سن (۴ تا ۷ سال) اگر دوره ی ارف را گذرانده باشند در یادگیری این ساز موفق تر خواهند بود، اما برای بزرگسالان (۸، ۹ سال به بالا) پیش نیازی لازم نیست و تمامی موارد مورد نیاز در طول دوره ی آموزش تدریس خواهد شد
بهترین سن شروع ساز از حدود ۶، ۷ سالگی هست، اما هنرجویانی از سن ۴، ۵ سال هم شروع کرده و در یادگیری این ساز موفق بوده اند
چرا آوای ماهان؟
آموزشگاه موسیقی آوای ماهان مجموعه ای است فرهنگی و هنری متشکل از کادر مجرب و به روز از اساتید و نوازندگان که همگی دارای سوابق قابل توجه فعالیت در ارکسترهای مطرح ایران (همچون ارکستر سمفونیک و ارکسترهای راک، پاپ و جز) و تدریس هستند با بهره گیری از فضا و امکانات آموزشی مناسب شامل سازهای آکوستیک و الکترونیک، کلاسها و سالن تمرین مجهز، در کنار کادر اداری دقیق و مجرب که در زمینه ی برگزاری کلاسهای موسیقی، رویدادها و کارگاههای پژوهشی و آموزشی، کنسرت های هنرجویی و حرفه ای و تولید آثار موسیقایی فعالیت می کند. توجه اصلی ما در مجموعه آوای ماهان بر کیفیت آموزش در زمینه های درک و شناخت موسیقی، پیشبرد تکنیک، علاقمندسازی هنرجویان و خدمات دقیق و منظم به اساتید و هنرجویان در چیدمان و برگزاری کلاسها و رویدادهای مرتبط است. گروه کُر آوای ماهان از حرفه ای ترین گروههای کُر فعال کشور است که همواره در سالنهای مهم کشور، جشنواره های داخلی و خارجی و مسابقات متعدد شرکت داشته و افتخارات گوناگون کسب کرده است. همچنین پروژه های مختلفی در زمینه ی تنظیم موسیقی و آهنگسازی برای نمایش، آثار موسیقی کلاسیک و پاپ در این مجموعه به انجام رسیده و در مواردی توسط اساتید و یا هنرجویان به اجرا یا ضبط رسیده است.کاروپت همچنین با اطلاع رسانی و نشر مقالات و اطلاعات مفید درباره رفتار و نگهداری حیوانات، در راستای بالا بردن فرهنگ درست نگهداری از حیوانات خانگی و نیز حمایت از حیوانات بی سرپرست تلاش میکند. پت شاپ ما در کرج بوده و خدمات خود را در سراسر کشور ارائه میدهد، امید ما جلب رضایت شما است.
لطفاً نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در راستای ارتقای کیفیت سرویس دهی با ما در میان بگذارید. پیشاپیش از توجه شما کمال تشکر را داریم.