صداسازی
آشنایی با آواز
خوانندگی عمل تولید اصوات موسیقایی با استفاده از صدای انسان است که دو فاکتور ریتم و تونالیته آن را از سخن گفتن معمولی مجزا می کند. به کسی که آواز می خواند خواننده، آوازخوان یا وکالیست می گویند.
خوانندگی به روشهای مختلفی انجام می شود. می تواند بدون همراهی ساز انجام شود که به آن آرکاپلا می گویند. می تواند با همراهی تنها یک ساز یا در یک گروه با همراهی چند نوازنده یا در یک ارکستر بزرگ با ساز های بسیار زیاد انجام شود. می تواند یک یا چند نفره اجرا شود یا در یک گروه کر با تعداد زیادی خواننده.
خواندن از زمانهای بسیار قدیم در نواحی مختلف دنیا رواج داشته و بخشی از فرهنگ هر منطقه ای بوده است. از قبایل آفریقایی تا کشورهای اسکاندیناوی، از خاور دور تا بومیان آمریکایی هر کدام آواز و سبک مخصوص به خود را داشته اند. این سبک های محلی هنوز هم در نقاط مختلف جهان در مراسم سنتی، مذهبی و غیره به شکل اصیل خود اجرا می شوند و یا تاثیر آنها بر روند توسعه موسیقی در سبک های مدرن کاملا مشهود است.
گرچه خواندن و خوانندگی در گذشته بخشی از فرهنگ جوامع بوده است اما امروزه به عنوان یک هنر مستقل شناخته می شود که کابردهای فراوانی دارد. خواندن علاوه بر هنر موسیقی و هنر سینما و تئاتر، در آموزش و روان درمانی نیز کاربرد بسیار دارد.
هر کسی که توانایی صحبت کردن دارد می تواند بخواند اما برای دستیابی به یک صدای خوب و توانایی استفاده از تکنیک های مورد نیاز برای یک اجرای درست، بهترین راه استفاده از یک مربی حرفه ای آواز است.
سبک های خوانندگی
آواز در سبک های مختلفی اجرا می شود. گرچه آموزش و تمرینات اولیه برای آواز خواندن یکسان است. اما برای یادگیری تکنیک ها و به دست آوردن مهارت در هر کدام ازین سبک ها به تمرینات و آموزش مخصوصی نیاز است. این سبکها شامل پاپ، راک، اپرا و کلاسیک، کانتری، جز و بلوز، هیپ هاپ، کانتمپراری، آواز ایرانی و … است. به جز این سبکها، موسیقی هر منطقه ای نیز سبک آوازی فولکلور خود را دارد.
بهتر است علاقه مندان به خوانندگی قبل از انتخاب مربی، به سبک های مختلف گوش داده و سبک مورد علاقه ی خود را پیدا کنند. این امر باعث می شود تا با انتخاب یک مربی حرفه ای در همان سبک، در زمان کوتاهتری به نتیجه برسند.
در آموزشگاه موسیقی آوای ماهان، اساتید حرفه ای در سبک های کلاسیک و اپرا، پاپ و راک، آواز ایرانی و …در جلسات مشاوره ی رایگان به شما در پیدا کردن سبک مورد علاقه تان کمک خواهند کرد.
آشنایی با اندام های صوتی و تنس صحیح
صدای انسان یک ساز موسیقی است، درست مانند گیتار یا ویولن. اما به جای چوب و فولاد، از ماهیچه، رباط و بافت تشکیل شده. آگاهی از قطعات و عملکرد این اندام های صوتی برای هر خواننده ای ضروری است.
دانستن جایگاه اندام ها و تارهای صوتی و عملکرد آنها برای تولید صدا و نحوه ی گرم کردن صدا و تمرینات صوتی مناسب، به ما کمک می کند تا به آواز متعادل و سالم دست پیدا کنیم.
حنجره که آن را جعبه ی صدا نیز می نامند، اندامی لوله ای شکل است که در قسمت جلوی گردن قرار دارد. حنجره از بالا با حاق و از پایین به وسیله ی نای محدود می شود.
برای تشخیص جایگاه حنجره می توان از برجستگی روی خط گلو کمک گرفت. این برآمدگی که سیب آدم نام دارد جزئی از یکی از غضروفهای حنجره است و در مردان کمی بزرگتر از زنان است و هنگام بلع بالا و پایین می شود.
ابعاد حنجره به سن و جنسیت افراد بستگی دارد و اسکلت آن از چند غضروف تشکیل شده که توسط رشته های ماهیچه ای به یکدیگر وصل شده اند. این غضروفها و ماهیچه ها با رشته های عصبی و رگهای خونی و …ساختار کلی و لوله ای شکل حنجره را تشکیل می دهند.
تارهای صوتی یا پرده های صوتی در حنجره قرار دارند. این تارها روی نای قرار میگیرند و از پشت باز و بسته میشوند و در حالت باز در مجرای صوتی، شکلی شبیه به V دارند.
تارهای صوتی از سه عنصر اصلی تشکیل شده است:
لایه ی اول رباط طولی (بافت همبند)، لایه ی دوم ماهیچه ی تارهای صوتی است که به شکل نواری در طول دو سمت تارها کشیده شده اند. لایه ی سوم بافت نرم مخاطی است که تارهای صوتی را می پوشاند و به نظر می رسد که تا شده است به همین دلیل گاه به آن چین (تا خوردگی) صوتی هم می گویند. وجود این بافت نرم برای ارتعاش تارها و ایجاد امواج صوتی ضروری است.
تارها هنگام تنفس باز و از هم جدا هستند. در هنگام تولید صدا، تارها در بالای نای کنار هم قرار میگیرند و وقتی با جریان هوا ترکیب میشوند، ارتعاش تارهای صوتی ایجاد میشود.
عضو مهم دیگری که در تولید صدا نقش دارد ریه است. ریه وظیفه ی پمپاژ هوا را به عهده دارد. خارج شدن هوا در هنگام بازدم به عنوان منبع انرژی صوتی است و این جریان هوا با عبور از تارهای صوتی، باعث تولید صدا می شود.
تنفس صحیح
دو نوع تنفس داریم: تنفس از راه سینه و تنفس دیافراگمی. الگوی تنفس دیافراگمی همان تنفسی است که انسان در بدو تولد و دوران کودکی دارد. این نوع تنفس در طول زندگی به دلیل تنش ها و اضطراب و فشارها به تنفس سینه ای تغییر پیدا می کند. اما همه انسانها در خواب به طور معمول تنفس دیافراگمی دارند. اولین تاثیر تنفس دیافراگمی ایجاد آرامش است.
دیافراگم یک پرده عضلانی است که پایین ریه قرار دارد. در حالت عادی (تنفس سینه ای) هنگام دم ریه ها از هوا پر می شوند و این عمل باعث بالا آمدن قفسه ی سینه می شود و در هنگام بازدم ریه ها خالی شده و قفسه سینه به جای خود بر می گردد.
ولی در تنفس دیافراگمی قفسه سینه ثابت مانده و به جای آن دیافراگم پایین و بالا می رود یعنی در هنگام دم زمانی که ریه ها باید از هوا پر شوند به جای جا به جایی قفسه سینه، دیافراگم به سمت پایین رفته و جا برای پر شدن و بزرگ شدن ریه ها فراهم میشود و در هنگام بازدم زمانی که ریه ها باید خالی شوند، دیافراگم به جای خود برمیگردد. به کل این پروسه تنفس دیافراگمی می گویند.
تنفس دیافراگمی یک اصل مهم در خوانندگی است. این نوع تنفس در ادای کلمات و قدرت اجرا نقش بسیار بزرگی دارد. این نوع تنفس نسبت به تنفس سینه ای حجم هوای بیشتری را در ریه ذخیره می کند که در نفس گیری خواننده تاثیر بسیاری دارد و فشار کمتری به تارهای صوتی وارد می کند. در ضمن باعث می شود هنگام خواندن نفس کم نیاوریم و توانایی اجرای فرازهای طولانی پیوسته را به دست آوریم.
برای یادگیری تنفس دیافراگمی باید تمریناتی را به صورت روزانه انجام دهیم تا عضله ی دیافراگم خود را تقویت کنیم. این تمرینات بهتر است زیر نظر یک مربی صدا انجام شود تا از صحیح انجام دادن آنها مطمئن شویم. به مرور زمان با انجام تمرینات، تنفس دیافراگمی برای ما مثل یک عادت می شود و بدون آنکه متوجه شویم با همین روش نفس میکشیم. در آموزشگاه موسیقی آوای ماهان تمرینات تنفسی زیر نظر اساتید مجرب به روش اصولی ارائه می شود. انجام این تمرینات به صورت پیوسته به شما کمک می کند تا توانایی خود را درخواندن قطعات موسیقی به شکل چشمگیری افزایش دهید.
دامنه ی صدا، رزونانس و رجیسترها
دامنه ی صدا
اصطلاح دامنه آوازی به طیف کامل نتهایی اطلاق میشود که صدای یک خواننده قادر به تولید آن است، که از پایینترین نت شروع میشود تا به بالاترین نت میرسد. به عبارت دیگر، دامنه به فاصله بین بالاترین و پایین ترین صدایی که یک خواننده قادر به خواندن آن است، اطلاق می شود.
به طور معمول هر فردی توانایی خواندن در محدوده ی یک و نیم تا دو اکتاو را دارد . گرچه بعضی افراد می توانند در محدوده ی بزرگتری صدای آوازی داشته باشند. این محدوده تولید اصواتی با خصوصیات آوازی را شامل می شود و مشخصه هایی مثل رنگ و شدت و صلابت صدا و .. در آن لحاظ می شود.
برای تشخیص محدوده ی صدای آوازی افراد، هفت گونه ی اصلی در نظر گرفته شده که شامل سوپرانو، متزوسوپرانو و کنترآلتو برای زنان و کنتر تنور، تنور، باریتون و باس برای مردان است.
برای تشخیص گونه ی صدا و محدوده ی صدای آوازی خود میتوانید در جلسات مشاوره ی رایگان آموزشگاه آوای ماهان شرکت کنید و میزان توانایی و وسعت صدای خود را زیر نظر اساتید بسنجید.
رزونانس
رزوناس صدا به فرایندی اطلاق می شود که در طی آن شدت یا تن صدای تولید شده ی اولیه توسط حفره های پر شده از هوا در مسیر خروج هوا به سمت بیرون افزایش می یابد.
در مباجث مربوط به آواز، اصطلاحات مختلفی در رابطه با رزونانس یا طنین استفاده می شود، از جمله: تقویت، فیلتر کردن، غنی سازی، توسعه، بهبود، تشدید و طولانی شدن. گرچه این اصطلاحات ممکن است از نظر علمی خیلی مورد تایید نباشند اما از همه ی آنها این مطلب برداشت می شود که نتیجه رزونانس، تولید صدای بهتر یا مناسب یک حوزه زیبایی شناختی و کاربردی خاص است.
صدای انسان، مانند تمام سازهای آکوستیک مثل گیتار، ترومپت، پیانو یا ویولن، محفظه های مخصوص به خود را برای افزایش طنین صدا دارد.
وقتی صدا توسط ارتعاش تارهای صوتی ایجاد می شود، در مسیر مجراها و داخل محفظه های تشدید کننده به ارتعاش در می آید. از آنجایی که دستگاه صوتی اغلب با نواحی مختلف بدن مرتبط است، به محفظه های رزونانس متفاوتی میتوان اشاره کرد مثل: سینه، دهان، بینی(ماسک) یا سر.
در مبحث آواز مفاهیم مختلف به کار رفته میتوانند «رنگهای» صوتی را در گامی پیوسته نشان دهند: از رزونانس تیره (سینه) تا رزونانس روشن (سر- بینی).
میتوان این طیف را یک مسیر رزونانس نامید. در محدوده پایین تر، در سینه، رنگ تیره غالب است، در محدوده میانی، رزونانس دهان و بینی غالب است. و در محدوده بالاتر رزونانس سر- بینی (رنگ روشن) غالب است. هدف از شناخت رزونانس، دستیابی به تسلط بر تمام رنگ های طیف است. توجه به این نکته وسعت بیشتری از بیان احساسی را فراهم می کند. در نتیجه خواننده میتواند یا توجه به محتوای احساسی ترانه یا متن و انتخاب شخصی، رنگ و حجم صدا را مشخص کند.
رجیسترها
رجیستر صوتی طیفی از تن در صدای انسان است که توسط یک الگوی ارتعاشی خاص از تارهای صوتی تولید میشود. رجیسترها از عملکرد حنجره منشا می گیرند. آنها به این دلیل رخ می دهند که تارهای صوتی قادر به تولید چندین الگوی ارتعاشی مختلف هستند. هر یک از این الگوهای ارتعاشی در محدوده خاصی از زیر و بم ظاهر می شوند و صداهایی با مشخصه ی ویژه تولید می کنند.
مانوئل گارسیا دوم در اواخر قرن نوزدهم یکی از اولین کسانی بود که تعریفی علمی از رجیسترها ارائه کرد، تعریفی که امروزه هنوز توسط مربیان و معلمان آواز استفاده می شود:
“رجیستر مجموعهای از صداهای همگن است که توسط یک مکانیسم تولید میشود، که اساساً با یک سری صداهای همگن دیگر که توسط مکانیسم دیگری تولید میشود، متفاوت است.”
تعریف دیگر از کلیفتون ور در دهه 1990 است:
“یک سری از تن های صوتی متمایز، متوالی و همگن که می تواند در زیر و بم و بلندی در یک محدوده ی خاص حفظ شود.”
به فرآیند استفاده و ترکیب رجیسترها برای دستیابی به هنر آواز خوانی، رجیستریشن می گویند.
به عنوان مثال: یک خواننده ماهر در دامنه ی صدای خود و داینامیک ها به آرامی حرکت می کند، به طوری که شما متوجه تغییرات رجیستر نمی شوید. این فرآیند را می توان به عنوان رجیستریشن خوب یا تمیز توصیف کرد.
اصطلاح “رجیستر” در قرن شانزدهم به وجود آمد. قبل از آن اینگونه عنوان می شد که”صداهای” متفاوتی وجود دارد.
وکال رجیسترها عبارتند از رجیستر مُدال (صدای معمولی انسان)، فرای، فالستو، و رجیستر سوت(ویسل).
این تقسیم بندی در علم آواشناسی و آسیب شناسی گفتاری قطعی است اما در محافل آموزشی آواز و در میان مربیان آواز این تعاریف تا حدی متغیر است. برخی از معلمان سه رجیستر سینه، میانی و رجیستر سر را نیز به لیست رجیستر ها اضافه می کنند.
اما بسیاری از متخصصان معتقدند از آنجایی که همه رجیسترها از عملکرد حنجره سرچشمه می گیرند، صحبت از ایجاد رجیستر در قفسه سینه یا سر بی معنی است. احساسات ارتعاشی که در این نواحی احساس میشوند، پدیدههای تشدید هستند و باید با اصطلاحات مربوط به رزونانس توصیف شوند، نه رجیستر. بنابراین، به کارگیری اصطلاحات “صدای سینه” و “صدای سر” نسبت به اصطلاح رجیستر منطقی تر به نظر می رسد.
مراقبت از حنجره و اندام های صوتی
مراقبت از حنجره مانند دیگر اعضای بدن برای همه ضروریست اما برای خواننده گان این موضوع از اهمیت ویژه ای برحوردار است. برای مراقبت از حنجره و حفظ سلامت آن نکات زیر را رعایت کنید:
از داد زدن و بلند صحبت کردن بپرهیزید.
صاف کردن گلو با سرفه یا تولید صدا، حرف زدن هنگام جابه جایی اجسام سنگین و تقلید صدا به حنجره و تارهای صوتی آسیب می رساند.
اگر حنجره شما دچار آسیب شده تا قبل از کامل شدن درمان و بازگشت سلامتی از خواندن و فشار آوردن بر حنجره بپرهیزید.
میزان بلندی، زیر و بمی و سرعت حرف زدن خود را کنترل کنید. به راحتی صحبت کنید بدون فشار و تلاش اضافه.
از سفت کردن عضلات صورت و گردن هنگام صحبت بپرهیزید.
به هنگام ابتلا به بیماریهای عفونی دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی یا لارنژیت از صحبت کردن زیاد و یا استفاده حرفه ای از صدا جدا خودداری نمایید.
از مصرف الکل و سیگار خودداری کنید.
مصرف ادویه جات محرک به خصوص فلفل را به حداقل برسانید.
مصرف مواد خوراکی اسیدی مثل آبلیمو، سرکه و … را کنترل کنید.
مواد غذایی سرخ شده و چرب نیز به حنجره آسیب می رسانند و بهتر است مصرف آنها محدود شود.
همچنین خوراکیهای صنعتی دارای مواد نگهدارنده، تنقلاتی مثل چیپس و پفک، آدامس، خوراکیهای خیلی شیرین، چای، قهوه، غذا و مایعات خیلی سرد یا خیلی گرم، نوشابه های گازدار و .. از خوراکیهایی هستند که سلامت حنجره را به خطر می اندازند.
حتما به میزان کافی آب بنوشید. حفظ رطوبت در ناحیه ی حنجره بسیار مهم است. نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در شبانه روز برای حفظ سلامت حنجره ضروریست.
از اضطراب و تنش دوری کنید. فشار عصبی و استرس تاثیر منفی بر سلامت حنجره دارد. ورزش و مدیتیشن از جمله روشهایی ست که میتوانید به وسیله ی آنها با تنش و استرس مقابله کنید.
قبل از شروع به خواندن حتما تمرینات مربوط به گرم کردن صدا را انجام دهید. همانطور که ورزشکاران قبل از انجام تمرینات سنگین عضلات بدن خود را گرم می کنند، عضلات حنجره نیز باید برای خواندن آماده شوند. در صورت عدم انجام تمرینات وارم آپ ممکن است به حنجره ی خود آسیب جدی وارد کنید.
چرا آوای ماهان؟
آموزشگاه موسیقی آوای ماهان مجموعه ای است فرهنگی و هنری متشکل از کادر مجرب و به روز از اساتید و نوازندگان که همگی دارای سوابق قابل توجه فعالیت در ارکسترهای مطرح ایران (همچون ارکستر سمفونیک و ارکسترهای راک، پاپ و جز) و تدریس هستند با بهره گیری از فضا و امکانات آموزشی مناسب شامل سازهای آکوستیک و الکترونیک، کلاسها و سالن تمرین مجهز، در کنار کادر اداری دقیق و مجرب که در زمینه ی برگزاری کلاسهای موسیقی، رویدادها و کارگاههای پژوهشی و آموزشی، کنسرت های هنرجویی و حرفه ای و تولید آثار موسیقایی فعالیت می کند. توجه اصلی ما در مجموعه آوای ماهان بر کیفیت آموزش در زمینه های درک و شناخت موسیقی، پیشبرد تکنیک، علاقمندسازی هنرجویان و خدمات دقیق و منظم به اساتید و هنرجویان در چیدمان و برگزاری کلاسها و رویدادهای مرتبط است. گروه کُر آوای ماهان از حرفه ای ترین گروههای کُر فعال کشور است که همواره در سالنهای مهم کشور، جشنواره های داخلی و خارجی و مسابقات متعدد شرکت داشته و افتخارات گوناگون کسب کرده است. همچنین پروژه های مختلفی در زمینه ی تنظیم موسیقی و آهنگسازی برای نمایش، آثار موسیقی کلاسیک و پاپ در این مجموعه به انجام رسیده و در مواردی توسط اساتید و یا هنرجویان به اجرا یا ضبط رسیده است.
هنرجویان آوای ماهان
نتیجهای پیدا نشد.
آخرین مقالات
نتیجهای پیدا نشد.
سوالات متداول
- برای تهیه ی این ساز چقدر باید هزینه کنم و از کجا می توان آن را تهیه کرد؟با مشاوره ی رایگان استاد می توانید در مورد سازهای موجود در بازار و ساز مناسب خودتان اطلاعات کسب کنید. بهتر است ساز را از فروشندگان تخصصی سازهای زهی آرشه ای تهیه کنید
- نوازندگان این ساز امکان مشارکت در چه ارکسترها و برنامه هایی خواهند داشت؟همکاری در ارکسترهای کلاسیک و پاپ، نوازندگی در آنسامبل های کوچک مانند کوارتت ها، ضبط استودیویی، اجرا در موسیقی تئاترها، تدریس
- آیا می توانم با کلاسهای آنلاین این ساز را یاد بگیرم؟بهتر است که شروع یادگیری ساز بصورت حضوری باشد تا معلم بتواند در مورد اکول نوازندگی (یعنی نحوه ی نشستن درست، گرفتن ساز و آرشه، انگشت گذاری، ...) نکات مهم و اولیه را به هنرجو بگوید و موارد فوق را چک کند، اما به طور کلی حتا برای شروع نیز می توان کلاسهای آنلاین را داشت.
- برای یادگیری این ساز حداقل چه میزان تمرین در طول هفته نیاز است؟میزان تمرین مورد نیاز شما بستگی به هدف و جدیت شما در یادگیری این ساز دارد. اما حداقل میزان متوسط تمرین روزی .... ساعت در 6 ماه اول شروع ساز و روزی .... ساعت در ..... بعدی دوره ی آموزشی است
- چه مدت زمان برای یادگیری این ساز طول می کشد؟مدت یادگیری ساز بستگی به میزان تمرین شما دارد، و هرچه مدت آموزش شما بیشتر باشد حرفه ای تر خواهید بود. برای اینکه بتوانید به حداقلی از نوازندگی برسید که بتوانید در جمع یا ارکسترهای آماتور شروع به کار کنید حداقل دو الی سه سال نیاز به تمرین مستمر تحت نظارت استاد دارید
- آیا برای کودکان سایزهای کوچکتری از این ساز وجود دارد؟بله. برای کودکان با توجه به جثه ی آنها سایزهای متفاوتی از ساز در بازار موجود است. سایز 4/4 این ساز مناسب افراد بالغ و بزرگسال است و برای کوچکترها سایزهای 4/3، 4/2، 4/1 از این ساز قابل تهیه است
- برای تمرین در خانه های آپارتمانی چه راههایی برای کاهش صدای این ساز وجود دارد؟استفاده از سوردین که روی خرک ساز قرار می گیرد به کاهش ارتعاش و در نتیجه صدای ساز کمک می کند، همچنین قراردادن پارچه ی حوله ای به نحوی که سوراخهای f ساز را بپوشاند باعث کاهش صدای ساز می شود. سازهای الکترونیک سایلنت بدون آمپلی فایر (یا با کمک هدفون) برای تمرین می توانند مورد استفاده قرار گیرند که صدای بسیار کمی دارند
- آیا پیش نیاز خاصی برای شروع این ساز وجود دارد؟کودکان کم سن (4 تا 7 سال) اگر دوره ی ارف را گذرانده باشند در یادگیری این ساز موفق تر خواهند بود، اما برای بزرگسالان (8، 9 سال به بالا) پیش نیازی لازم نیست و تمامی موارد مورد نیاز در طول دوره ی آموزش تدریس خواهد شد
- کودکان از چه سنی می توانند این ساز را شروع کنند؟بهترین سن شروع ساز از حدود 6، 7 سالگی هست، اما هنرجویانی از سن 4، 5 سال هم شروع کرده و در یادگیری این ساز موفق بوده اند